10 sätt som styrketräning kan förbättra din hälsa! 

Många hör “styrketräning” och tänker direkt på bodybuilding och en typisk byggare med mer muskler än hjärna. Dags att tänka om – mååååånga tränar styrka av olika anledningar. Alltifrån atleter i olika sporter till de som bara vill bli vardagsstarka, unga och gamla. Faktum är att kontinuerlig styrketräning är grymt för dig som vill bli mer hälsosam, uthållig eller bara gladare! Missa förresten inte Jans senaste video om styrketräning. KOLLA IN DEN HÄR 

Här är 10 sätt som vanlig styrketräning förbättrar din hälsa; 

1) Att träna med vikter gör att du förbättrar och bibehåller bentätheten med åldern. Förhindra benskörhet och förhindra skador.

2) Styrketräning reglerar blodtrycket. Jag hör ibland om människor som undviker att träna för att de har högt blodtryck. Såklart ska du alltid rådfråga läkare men forskning visar att träning faktiskt förbättrar blodtrycket. Träningen tvingar ditt hjärta att jobba hårdare och när du anpassar dig till det så kommer ditt hjärta inte att behöva arbeta lika mycket vid vila och med tid kommer ditt blodtryck att hamna på mer normala nivåer. 

3) Att öka i muskelmassan håller din ämnesomsättning i schack.  Styrketräning påverkar din kropp på MÅNGA sätt men framför gör den din kropp mer effektiv vid fettminskning på ett sätt som inte cardio kan. När du tränar styrka sätter du igång ämnesomsättningen SAMTIDIG som du behåller muskelmassan.   

4) Mental hälsa!!!! Styrketräning är ett superbra sätt att minska stress och utmana dig själv fysiskt och psykiskt. Känslan av att vara stark genomsyrar allt du gör. 

5) Din förmåga att utföra dina dagliga uppgifter ökar.  Du behöver helt enkelt lite styrka för att kunna utföra många sysslor i vardagen. Trädgårdsarbete, byta däck på bilen, flytta, lyfta saker från marken och för att kunna reagera på något som händer snabbt. Grundläggande styrka kommer att göra ditt liv lite lättare. 

6) Kolesterol!!!! Du eller någon du känner har troligtvis fått höra att de har högt kolesterolvärde. Styrketräning och träning överlag hjälper till att minska triglyceriderna som spelar en stor roll i vår hälsa och i vårt kolesterolvärde. Forskning visar på att du genom träning med motstånd  ökar just det goda kolesterolet (HDLvärdet).

7) Balansera din insulinkänslighet. Att träna styrka och äta bra mat är en grym kombination för att förbättra din förbränning. När du bli mer vältränad dvs fått lite mindre kroppsfett och bibehållit din muskelmassa kommer din kropp bli bättre på att använda kolhydrater för att förbränna energi och du lagrar mindre fett. Vad som händer då är att du minskar insulinkänslighet och risken för diabetet typ 2. 

8) Gör dina leder en tjänst. Att ha starka muskler kring dina leder och att låta dem jobba i sitt fulla rörelseomfång kommer att minska ev smärtor och även skydda dig från skador.

9) Lär känna din kropp. Den kroppsmedvetenhet som skapas vid styrketräning och rörelser som stimulerar en rad muskler har du nytta av genom hela livet. En bra hållning, hur viktigt vila och återhämtning är, när du kan utmana dig själv mer och när du behöver ta ett kliv tillbaka.  Att känna sin egna kropp är rätt viktigt! 

10) Att bli fysiskt starkare ger dig också ett bra självförtroende. Att det dessutom känns bra när du ser dig själv i spegeln är en grym kombo. Den här känslan av att vara stark både fysiskt och mentalt har en tendens att spilla över i alla delar av en liv. 

Om inte de här anledningarna är nog kan du köra på Kalle Zackari Wahlströms 6 anledningar istället 1) Det är coolt. 2) Det är kul 3) En blir stark och snabb 4) En blir glad 5) En blir helt hård i kroppen på ett mäktigt sätt 6) En blir väl rustad för ett ev postapokalyptiskt scenario där en måste slåss för sin överlevnad.

Hitta någon anledning som funkar för dig och kör!