En av de jobbigaste tillfällena vi coacher vet är när vi frågar dig “Vad är ditt 1RM i clean?” och vi möts av en blank blick . Ännu värre är en förvirrad blick följt av “Vad är clean nu igen?”.

Låt mig upprepa en sak: VI BRYR OSS INTE om vilka dina siffror är. Vi bryr oss inte heller om hur du försöker komma ihåg dina siffror – om du gör det genom att skriva ner dom med papper och penna eller ifall du håller allting i din mobil. Det viktigaste är ATT du kommer ihåg dina siffror – oavsett vilken nivå du är på.

Varför?

3. För din egen träning!

Att vara medveten om hur mycket du kan ta i backsquat, frontsquat, axelpress och snatch kommer att hjälpa dig att kontinuerligt bli starkare i gymmet.

Låt oss säga, som exempel, att morgondagens pass är 5 set med 3 Backsquat på 80% av ditt 1RM och du har ingen aning om vad en riktigt tung backsquat är för just dig – än mindre ett 1RM – då kommer du i princip att spela en gissningslek under passet. Du kanske tar för tungt, eller för lätt eller slösar värdefull tid på att lista ut hur tungt du egentligen borde lyfta eller så får du kanske för lite tid för att faktiskt få någonting gjort. I grund och botten handlar det om följande: Du kommer inte att få ut så mycket som du kan få av tiden du spenderar på passen om du inte har en bra förståelse för vad din kropp klarar av.

Samma gäller förstås för WOD:en. Om du vet, till exempel, exakt hur många pullups du kan göra när du är fräsch eller vad din bästa powersnatch är så kommer det att göra det mycket enklare för din coach att hjälpa dig att skala workouten på ett bra sätt så att du faktiskt får det avsedda stimuli vi är ute efter i workouten.

Vad är avsedda stimulit för dagen kanske du undrar?

Med det här så menar vi att varje workout har ett specifikt syfte. Fran (21-15-9 med Thrusters och pullups) som exempel, är menat som en sprint. Om den görs korrekt kommer den att utmana dina lungor och kanske din uthållighet vad gäller pullups. Om Fran tar dig längre tid än 7 minuter så kommer du missa det avsedda stimulit. Med andra ord, Fran som tar 15 minuter är mer ett test av styrka mer än något annat, vilket i sig kan vara helt okej. Men om nästa dags workout är uppbyggt specifikt för att träna styrka så kommer du inte att få tillräckligt träning av ditt aerobiska system om du inte skalar Fran på ett bra sätt.

För att hjälpa dig att skala Fran på ett korrekt sätt är det viktigt att du kan dina siffror och skicklighetsnivå: Du måste vara medveten om vad en tung frontsquat, thruster och press är men också hur stark du är på att dra saker.

Kort och gott, att veta dina siffror kommer att se till att du alltid utvecklas!

2. För din egen glädje!

Personliga rekord gör två saker:

1. Driver folk till vansinne på sociala medier när du konstant lägger upp om dina #gainz
2. De får dig att känna dig alldeles varm och gosig inuti.

Låt oss fokusera på det sista…

Det ligger i människans natur att vara exalterad över konkreta resultat.

Det finns ingenting som riktigt slår känslan av att klara av någonting du aldrig trodde att du skulle kunna göra, oavsett om det här är din första pullup eller muscle up eller ett nytt personligt rekord i knäböj.

De av våra klienter som är synkade med deras fysiska förmåga och deras förbättringar är också de som mest troligt kommer att hålla sig till ett träningsprogram månad efter månad, år efter år.

Har du tränat ett tag så kommer de personliga rekorded mer sällan. Men till och med om du nått en platå i ett område så håller du fortfarande på att förbättras inom ett annat. När du vet vart du är kommer det också hjälpa dig att uppskatta när du förbättras.

Om du inte har någon aning om vart du är och du dyker upp varje dag som ett tomt papper så missar du mycket glädje som kommer från att arbeta hårt med din träning.

1. För din coachs skull!

När ett helt pass på 12 personer kan sina siffror kommer hela passet att få fördelen av bättre coachning.

En person i passet som inte har någon aning om vad som ska hända eller sina siffror har potentialen att avbryta passet och i princip ”stjäla” tid från de andra 11 på passet. Om coachen inte behöver spendera tid på att hjälpa folk med vilka vikter de ska använda så frigör det tid som de kan spendera med att hjälpa till med mer tekniska detaljer.

Så även om du inte är helt såld på att hålla koll på dina siffror för din egen skull, oavsett om det är för att få ut bäst effekt av träningen eller helt enkelt bli glad över ett nytt personbästa, gör det för din coach!

Vad du kan ta med dig från det här: Skriv ner dina vikter, tider och allt annat objektivt mätbart efter varje träningspass och sätt upp ett system som hjälper dig att enkelt hitta dina gamla siffror. Det betyder att nästa gång du dyker upp och det står att du ska arbeta med 80% av ditt 3 RM Backsquat så istället för att känna dig helt ”lost” kan du le mot din coach och självsäkert säga precis hur mycket du ska sätta på skivstången. Det kommer att göra hens dag så mycket bättre.

Inlägg skrivet av Jan Clingston

20160502_4666

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!