Det är den där tiden på året igen. Början. Fulla av hopp och taggade för att ta oss an världen. Det är fortfarande januari och allt kan hända.
Det är verkligen inget fel på den här känslan och all inspiration så låt oss göra så mycket vi bara kan av den.

Tyvärr är vårt allra största hinder för det mesta oss själva och vår
“allt eller inget attityd”. Du är ju sjukt taggad och vill bara go, go, go. Du ska träna två gånger om dagen och samtidigt sluta äta allt du gillar och helt enkelt bli en totalt ny version av dig själv. Men glöm det – det kommer inte att hålla hur frestande den där energin än är i början.

Låt oss bygga på det du har istället för att totalt göra om dig själv. Hur låter det? Här kommer tipsen! 

1) Små steg

Om du vill bli mer hälsosam, gå ner i vikt, bygga muskler etc. så är det många delar som samspelar. Du behöver äta bättre, träna regelbundet och troligtvis förbättra andra delar i ditt liv som sömn, vätskebalans och stressnivån. Gör inte allt det här på en 

Tränar du inte regelbundet? Börja med 2-3 gånger/vecka och håll i det. Skapa en vana. Ta hem små vinster varje vecka. Känn hur du gör framsteg.

Äter du inte som du ska? Börja förpreppa maten så att du alltid har något i kylen att ta med till jobbet eller för när du är på språng. 

När du efterhand känner att du klarat dina delmål och småutmaningar kommer du att kunna sätta nya mål. Så istället för att sikta mot stjärnorna direkt sätt mindre mål  och håll i dem istället. Med kontinuitet kommer du att att starkare långsiktigt både fysiskt och mentalt så att du är redo för att sen ta dig an större utmaningar. Kontinuitet och långsiktighet is da shit. 

2) Skriv det i klartext

Du vill inte vara den där personen som pratar om sina mål hela tiden. Skriv ner dem. Planlägg dem. För hur ska du kunna jobba mot dina mål utan att ha en plan?

VÄLJ 2-3 specifika mål. Kanske din målvikt. Kanske en övning du vill bemästra. Välj något mätbart.

Skriv sedan ner de STEG du behöver ta för att nå respektive mål. Detta kan vara hur många pass/vecka du ska köra, matpreppen du måste göra osv. På så vi så behöver du bara följa de här stegen konsekvent för att nå dina mål. Faktum är att det är precis såhär vi strukturerar vår 6 week Challenge. Du får börja i små steg och du får någon att stå till svars mot.  

3) Engagera dina nära och kära

Att ha stödet från familjen, vänner, kollegor är avgörande.

Genom att låta dem känna till dina mål ökar supporten från dem och du har även fler personer att stå till svars mot. Kanske kan du till och med inspirera någon att hänga på. 

Det kommer trots allt att bli tufft ibland och då är det skönt att ha andra att kunna luta sig emot.

Om du behöver hjälp och support för att Kickstarta ditt år så tveka inte över att kontakta oss. Med vår 6 week Challenge får du en perfekt blandning av träning, kost tillsammans med den där personen att stå till svars för. Skriv till oss på kontakt@crossfitkungsbacka.se så hör vi av oss till dig!