Personlig träning är bara för nybörjare, eller hur? För människor som aldrig har gjort en övning som clean eller snatch förut, eller hur? Du behöver inte personlig träning. Du har ju hållit på med det här i 2 år nu. Eller hur?

Sakta i backarna…

Personlig träning är inte bara för de människor som går igenom vår nybörjar fas där de lär sig rörelserna för första gången. Även veteraner kan, och bör, träffa deras coach för lite one-on-one träning en gång i månaden, var sjätte vecka eller i varje fall en gång i halvåret.

Tänk på det såhär: De absolut bästa atleterna i världen har alla coacher. Så försök få det ur ditt huvud att du har varit här i två år och därför inte längre behöver en coach.

Som en medlem i MadLab gruppen är en av grunderna i vår modell själva konceptet att ha en coach for life! Vi menar det! Tanken var aldrig att bara få in dig i gruppklasser och sedan aldrig träffa dig igen, tanken är att hålla igång relationen mellan coach och atlet för din fortsatta utveckling.

5 Anledningar till VARFÖR du bör arbeta med din coach

  1. Har du nått en platå?

När du först startar din träning så utvecklas du otroligt fort. Varje dag når du ett nytt personbästa. Men efter en viss tid – ett år för visa, tre år för vissa – kommer din utveckling att sakta in.

Världskända coachen, James FitzGerald från OPEX Fitness förklarar att nå en platå har att göra med hur ditt centrala nervsystem utvecklas.

“När ditt centrala nervsystem blir mer utvecklat, blir det svårare och svårare för din kropp att anpassa sig snabbt”.

Med andra ord, ju mer vältränad du blir desto mer utvecklat blir ditt centrala nervsystem. När det blir mer utvecklat blir det också svårare att öka på din styrka, kraft och kondition genom att följa en generaliserad plan.

Allt hopp är inte ute däremot!

Utveckling kan och kommer fortsätta för dig. Det är bara det att din träning kommer att behöva bli lite mer specialiserad. Så om du har nått en platå är det dags att inkludera lite mer specifika delar i din träning för att driva din kropps utveckling och anpassning – det kan vara allt ifrån styrka, kraft eller att du bara vill orka mer. Mest troligt kommer det här också innebär att du måste fokusera på dina svagheter.

Att boka upp en tid med din coach kommer att hjälpa honom/henne och dig att lista ut vad som är nästa steg och komma fram till en plan som säkerställer att du kommer att fortsätta att utvecklas mot din målsättning. Det betyder inte att du behöver sluta komma till gruppklasserna, men det kan betyda att du kommer behöva göra lite extra arbete varje vecka.

  1. Ju mer tekniskt kompetent du blir på tekniska rörelser desto mer coaching behöver du!

När du började lära dig de olika rörelserna fick du i början mer generella instruktioner. Ju mer tekniskt kompetent du blir desto mer finjustering behöver du från en coach – och det är svårt att få till en gruppklass på 12 personer.

En coach som berättar för hela passet att de behöver nå fullt sträck i höften eller förklara vad en muscle clean är kommer till slut att tappa sin effekt på din tekniska utveckling. Vad du istället behöver är någon som arbetar med dig på detaljerna – hur man gör sig redo för ett lyft, dina vinklar, listan kan göras hur lång som helst. Till och med de bästa tyngdlyftarna i världen har en coach.

  1. Struliga skador.

Veteraner är mästare på att träna runt en skada istället för att fixa problemet. Ibland kommer de undan med det (och ingen marker det) för att de känner sina kroppar och modifierar rörelserna under en workout för att undvika smärta – och undvika att se ut som att de har ont.

Sluta träna runt skadan, boka ett möte med din coach så ni kan komma till botten av problemet. Det kan vara uppvärmnings – eller tilläggsövningar som krävs för att träna bort en obalans mellan muskler som bidrar till problemet. Inte bara det, det kan finnas vissa rörelser du MÅSTE undvika, där kan din coach hjälpa dig att hitta de bästa alternativen så att du får ut så mycket som möjligt av passen.

  1. Hålla dig på rätt spår sett till dina mål och hålla dig ansvarig för att du når dem.

Utöver att flitigt dyka upp på 3 till 4 gruppklasser per vecka så är Sebastian, från MadLab School of Fitness i Vancouver en veteran som fortsätter att träffa sin coach personliga tränings sessioner med jämna mellanrum.

Han säger att sessionerna har hjälpt honom att arbeta på de specifika saker han vill bli bättre på och de har get honom en riktning när det kommer till hans målsättning

“Han hjälper mig att lista ut vad jag mest behöver bli bättre på och ser till att vi fokuserar på de områdena, sedan ger han mig en plan på vad jag ska göra för uppvärmning och efter passen också” säger Sebastian.

Just nu är hans mål att klara en muscle-up så hans coach har gett honom ytterligare styrketräning för överkroppen som han kan göra på egen hand.

Coach Tom från MadLab School of Fitness la till: ”Mina mest dedikerade klienter är de som fortsätter att träffa mig en gång var sjätte vecka”.

Jag är säker på att det här stämmer för de flesta gymmen. Om du vet att du kommer att träffa din coach varje vecka eller varje månad kommer du se till att ta dig till gymmet tre gånger i veckan och se till att det åtagandet du gjorde gentemot dig själv och din coach blir uppfyllt.

  1. Förbereda dig på vad som komma skall!

Genom att arbeta med din coach kommer ni fram till vad det bästa sättet för just dig är när det gäller att hantera det som kommer längre fram i passen. Som exempel, om nästa fokus är en 6 veckor lång fokusering på knäböj kan din coach ge dig vägledning för hur du ska ta dig an det.

Samma gäller om till exempel mycket arbete över huvudet är på schemat nästkommande månad och du vet med dig att du har problem med det. Där kan din coach hjälpa dig med förberedelser och tilläggsövningar (och även möjliga utbyten förstås) för det som kommer om några veckor.

Vad din coach och du gör kommer naturligtvis att förändras allteftersom, i takt med att du utvecklas.

När du blir äldre ändras kanske dina behov och målsättning så varför försöka navigera allting själv när du kan få hjälp av en coach?

Använd din coach!

Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!