När du är skadad är det lätt att känna sig hjälplös. Som att hela situationen är utom din kontroll, att det inte finns något du kan göra.

Det här är sant till en viss del, men en viktig sak som du kan göra för att se till att du läker snabb och ordentligt är: Kost!

  1. Protein

När du har en skada är det mer viktigt än någonsin att du får i dig tillräckligt med protein. Varför? För att protein är byggnadsstenarna för att reparera och bygga vävnad i kroppen, precis vad du behöver efter en skada.

Med “tillräckligt” pratar vi om runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt.

  1. Vitamin A

Vitamin A hjälper mot inflammation, speciellt i de tidiga stadierna av repareringen av vävnaden. Det stärker och snabbar också på organiseringen av nytt kollagen.

Rekommendationerna ligger på 10,000 IU/dag (international units) de två första veckorna av skadan. Långsiktigt sett rekommenderas inte den här dosen eftersom det kan leda till mer skada än nytta, men i början av skadan är det bra.

Mat som har höga halter av vitamin A: Spenat, lever, morötter, sötpotatis.

  1. Vitamin C

Vitamin C hjälper mot infektioner och stärker kollagenfibrer – ett protein som formar strukturen av din vävnad.

Rekommendationen är 1 till 2 gram per dag, särskilt de första 3 till 6 veckorna efter en skada.

Mat som har höga halter av vitamin C: Jordgubbar, kiwi och självklart, apelsin.

  1. Zink

Zink behövs i skapandet av protein. Brist på zink är ofta kopplat till dåligt läkekött, så ifall din skada faktiskt är ett sår kan det vara en tanke att äta mer zink.

Rekommendationen är 15-30 gram per dag under de första 3 till 6 veckorna efter en skada.

Mat som har höga halter av zink: Musslor, ostron, krabba, kyckling, nötkött. Andra matkällor utan kött som har höga halter av zink är: bönor, linser och ärtor.

  1. Koppar

Koppar hjälper till att stärka ny vävnad och bygger röda blodkroppar vilket är viktigt efter en skada.

Rekommendationen är 2 till 4 mg/dag de första 3 till 6 veckorna efter en skada.

Mat med höga halter av koppar: bönor, nötter, potatis, mörkgröna bladgrönsaker, ostron, musslor, krabba, och sojabönor.

Om du är skadad, se till att ha kontroll på det du faktiskt kan göra något åt: Vila och sköt din kost!

Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!