Efter semestern är det många som tittar sig själv i spegeln och känner att de nu vill komma i form och gärna gå ner lite i vikt. Här har du 5 enkla tips som kan hjälpa dig på vägen:

1. Ät mer protein
Här i Sverige äter en man i snitt 92 gram protein per dag och en kvinna 72 gram protein per dag (http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/riksmaten_2010_20111.pdf?id=3588).
Sett till en människa som tränar eller försöker gå ner i vikt så brukar man rekommendera att man äter från 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt och uppåt. För en kvinna som väger 60kg skulle det motsvara minst 90 gram protein per dag, gärna upp mot 120 gram protein per dag.

Protein behövs för att vi människor ska fungera. De är grunden till att bygga upp kroppen och alla celler den består av och en större mängd protein gör att vi behåller mer muskelmassa och återhämtar oss från träning bättre. Framförallt mättar det väldigt bra. Har du någonsin provat att äta ett halvt kilo kyckling eller en omelett gjord på 12 ägg? Testa det och se om du blir mätt för resten av dagen.

2. Skapa rutiner
Vi människor är varelser som trivs med rutiner. Vi äter oftast samma typ av mat, vi tränar samma typ av träning och gör samma typ av aktiviteter. Det här kan vara både bra och dåligt förstås. En dålig rutin är att vakna på morgonen, hälla upp ett glas Coca Cola och springa iväg till jobbet medan en bra rutin är att vakna på morgonen, göra omelett av ett par ägg och någon grönsak eller bär tillsammans med ett glas mjölk. Skillnaden är markant i hur du kommer att må resten av dagen.
Den vanligaste lösningen folk försöker sig på är att bara bryta en rutin, vilket ofta slutar i misslyckande. Försök istället att byta ut en rutin i små steg till något bättre.
Som i det tidigare exemplet, istället för att bryta rutinen med att dricka något så väljer vi helt enkelt att byta ut vad vi dricker. Mjölk istället för Coca Cola till exempel. Nästa steg är att bygga på den bra rutinen.

3. Välj bra råvaror
I punkt nummer 2 tog vi upp om att skapa bra rutiner och att man kan byta ut något onyttigt som Coca Cola mot mjölk. Det här är ett mer extremt exempel där det blir väldigt tydligt vad som är onyttigt och nyttigt men vi kan göra den här förändringen på allt vi äter. Istället för att äta processerad mat eller det som normalt kallas halvfabrikat bör du försöka välja så bra råvaror som möjligt. Närproducerat är alltid ett säkert kort där du får i dig mat med högt näringsvärde och där stödjer du dessutom bönder och producenter i närområdet. Win-win helt enkelt!

4. Ät mindre portioner
När det kommer till frågan om att gå ner i vikt finns det vissa universella regler som våra kroppar måste följa, där en av dem är att vi helt enkelt måste göra av med mer än vad vi stoppar i oss. Det går att lösa på flera olika sätt men en av de enklare sätten är att helt enkelt äta mindre portioner. Ett bra sätt att äta mindre portioner är att istället för att gå två gånger så tar du allt du behöver en gång. Ett annat alternativ är att byta ut en del av pastan, riset eller potatisen på tallriken mot grönsaker.

5. Unna dig något!
En stor del av den utmaningen vi ställs inför när det kommer till att gå ner i vikt handlar om den mentala aspekten. Det är tufft att bli frestad hela tiden! Därför är det viktigt att kunna unna sig ibland, vid särskilda tillfällen för att mentalt orka att säga nej så ofta som du kommer att behöva göra för att gå ner i vikt.
Gör det bara inte till en vana att äta bullar, kakor eller annat hela tiden utan njut när du väl äter det!

Summering

För att summera:

1. Ät mer protein

2. Skapa rutiner

3. Välj bra råvaror

4. Ta mindre portioner

5. Unna dig något

Följer du de här 5 tipsen så kommer du en bra bit på vägen!