På CrossFit Kungsbacka jobbar vi med att ge människor bättre vanor och en bättre, hälsosam livsstil. Ofta när det kommer till kosten är problemet inte maten i sig själv – det är vanan. Att hålla sig till planen. Och vi förstår  – förändring är inte lätt. 

Därför kommer här 7 strategier som kan hjälpa dig att nå dina långsiktiga mål.

1) RENSA I SKAFFERIET
Har du någonsin hört uttrycket “du är vad du äter”? När det kommer till din kost så kan man säga “du är vad du har i skafferiet”. Rensa undan allt skräp och ersätt det med bra alternativ. Se till så att du har bra alternativ tillgängliga på jobbet så att du aldrig frestas och tar ett dåligt beslut när du behöver något snabbt.

2) KOMMUNICERA DITT VARFÖR
Det är så lätt att skylla på omgivningen när du gör ett snedsteg i ditt mission till en bättre hälsa. Berätta istället för nära och kära och kollegor om VARFÖR du måste göra den här förändringen. Var ärlig och öppen utan att försöka tvinga in någon annan.

3) VAR PRAKTISK
Ta en ärlig titt på din livsstil. (Ditt jobb, ditt schema, familjeaktiviteter) Om du är upptagen och lätt glömmer att äta. Då kanske du inte ska välja matplanen som innebär 10 måltider om dagen. Då kanske du måste välja en plan som passar ditt liv och som du kan följa långsiktigt. Du kanske också ska fundera över om det egentligen är några andra förändringar i livet du behöver göra först. Som att göra luckor i schemat för mat. 

4) PLANERA DINA MÅLTIDER
Precis som du planerar resten av ditt liv – planera dina måltider också. Vad de som innehålla och när du ska äta dem. Det är när du hamnar i tidsnöd, är trött och hungrig samtidigt som det brukar gå utför. 

5) GÖR DET DÄR TRÅKIGA
Jag vet, det låter så himla osexigt. Men tyvärr är det enda som vekrligen fungerar – kontinuitet över tid. Sluta förvänta dig Instamatporr varje gång du ska äta eller att det alltid ska vara superspännande. Hitta istället något enkelt som funkar och kör på det.

6) SKAFFA DIG KOLL
Ska du ut och resa? Eller ut och käka i helgen? Planera ditt upplägg innan och ha alltid en reservplan. De allra flesta restauranger kan fixa fram lite grillad kyckling!  

7) MATPREPPA FÖR HELGEN
Helgen är ju en farozon. Se då till att preppa redan på torsdagen så att du är förberedd. Handla hem maten, plocka fram ev recept, tänk ut nyttiga snacks och mellanmål. 

Och kom ihåg – värdet i de här råden ligger i hur du använder dem. ATT du använder dem. Behöver du en coach i din ringhörna så kontakta oss! Håll också utkik efter vår nya 28 dagars Break It/Make It Challenge där du får hjälp med att förändra dina vanor.