De som känner mig vet att jag är väldigt noggrann att man utför allt inom träning med så god teknik som möjligt. Nästan så att det blir för mycket ibland!

Men jag var inte alltid så. Jag var ung och dum en gång i tiden och tänkte att jag var odödlig och oövervinnerlig. Vem orkar bry sig om teknik när man försöker pusha sig och bli starkare hela tiden?!

Jag tänkte berätta om ett sånt tillfälle där det verkligen gick dåligt, helt enkelt dagen då jag “bröt” min rygg och fick vad som kallas en diskbuktning (en “lindrigare” form av diskbråck).

När min pappa gick bort när jag var 16 år blev det ett avbräck i min träning under några år där jag testade lite olika saker men jag fastnade aldrig riktigt för något. Det var helt enkelt svårt att motivera sig själv att gå tillbaka till fotbollen där min pappa varit tränare för vårt lag. Innan jag hittade styrketräningen det vill säga.

Jag höll mig framförallt till de fria vikterna då jag upplevde dem som roligast och att de gav mig mest utdelning i den tiden jag trots allt spenderade på gymmet (och på den tiden kan jag säga att tid, det hade jag i överflöd!). Speciellt basövningarna gillade jag som knäböj, marklyft, press och bänkpress.

Min mamma hade alltid stöttat mig i att hitta något nytt att träna eftersom hon visste hur mycket fotbollen betydde för mig och hur roligt jag faktiskt hade haft i samband med den. Därför hade hon inga problem med att jag började lyfta tungt på gymmet själv, hon snarare uppmuntrade mig att göra det jag tyckte var kul.

Det hon glömde nämna till mig var precis hur mycket ryggproblem många i min släkt har och hade. I samband med att jag försökte sätta ett nytt personbästa i en övning som kallas marklyft small det till och jag tappade känseln från vänster sida av ländryggen och ner längs med benet. Hade jag inte faktiskt sett benet hade jag inte haft en aning om att det fortfarande satt kvar.

Just då känner jag ingen smärta men förstår att något har gått riktigt, riktigt fel så jag packar ihop alla mina grejer och börjar bege mig hemåt. I samband med att jag ska försöka gå upp för trappen ramlar jag nästan ihop av smärtan som sköljer över mig. Normalt sett tog det mig 5 minuter att ta mig till gymmet men den här gången var jag inte säker på att jag ens skulle ta mig hem.

Jag blev uppfostrad i den gamla skolan att “det som inte dödar, det härdar”. Så jag kom in till jobbet nästa dag (jobbade som support då där jag mestadels svarade i telefonen) där jag fick stå upp hela dagen för att inte skrika rakt ut av hur ont det gjorde. Smärtan blev gradvis sett över veckor bättre men jag fick ofta återfall där smärtan kom tillbaka och det blev ibland så illa att jag inte kunde ta på mig sockar själv då själva böjmomentet gjorde för ont.

Inte förän långt senare fick jag reda på att det handlade om en diskbuktning, en “lindrigare” variant av diskbråck där en av diskarna i ryggraden helt enkelt börjar bukta ut och trycker mot ryggmärgen och nerverna som går ut därifrån.

Enligt de som vet finns det tydligen ingen starkare smärta än den som är orsakad av nervinklämning längs med ryggmärgen då det är vårt centrala nervsystem och alltså har en expressgata upp till vårt smärtcentrum i hjärnan.

Den här händelsen är också vad som ledde mig in på vägen att utbilda mig till sjukgymnast och sedan som tränare och coach, då jag upplevde att jag aldrig fick hjälp av den vanliga sjukvården. I samband med att jag hela tiden vidareutbildat mig har jag också använt mig själv som testkanin för att rehabilitera mig själv till en punkt där jag kan träna och röra på mig smärtfritt.

Nu har jag i princip aldrig ont, något återfall då och då blir det ifall jag inte tänker på vad jag gör men det går över på någon dag.

Så när jag pratar om vikten av att tekniken blir rätt, då talar jag av egen erfarenhet.
Om du själv har problem någonstans och funderar på om du verkligen ska träna något så “farligt” som CrossFit, boka gärna upp ett första möte där vi kan sätta oss ner och prata igenom just din skada och vad DU vill uppnå.

Det är i slutändan vad som faktiskt betyder något och är viktigt.

Enklast gör du det genom att bara scrolla lite längre ner!

Inlägg skrivet av Jan Clingston

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!