4 MINUTER ARMAR

5 MINUTER SUPERMAGE

6 MINUTE CORE BLAST

7 ÖVNINGAR PÅ 7 MINUTER

Ni har säker sett dem själva. Lockande rubriker som får oss att tänka “ tänk om…” men ganska snabbt också  “det måste vara för bra för att vara sant.” Och vet du vad – det är det! 

Hälso- och träningsindustrin, hälsomagasin och veckotidningar bara älskar att lägga ut sånt där tillsammans med bilder på människor som jag kan lova lagt ner bra mycket mer tid än 5 minuterp å sina kroppar. Ofta människor som faktiskt dedikerar hela sina liv. Så kan du verkligen få en effektiv workout och nå dina mål genom att endast jobba några få minuter varje dag? Svaret är tveklöst NEJ. Och här kommer förklaringen;

Låt oss först och främst ringa in varför de flesta tränar över huvudtaget. De allra flesta vill bara se bra ut och känna sig nöjda med sig själva. För att nå framsteg krävs ihållande och konsekvent hälsosamma vanor + ihållande och konsekvent träning. 

Att då förbinda sig några minuter/dag kommer inte att räcka. 5 minuter av din tid skulle vara 0,3% av din tid. Vad gör du med de andra 99,7? Fundera. För vad du gör med den där andra tiden spelar faktiskt roll. 

Nästa tanke: Vad hinner du egneltigen med på 5 minuter? Vår uppvärmning tar vanligtvis allra minst 5 minuter. 

På CrossFit Kungsbacka har vi en idé om vad våra pass ska innehålla för att ge dig så mycket som möjligt. Du får genomtänkt träning som innehåller allt det du behöver i forma av styrka, teknik, kondition och även vila. Det är helt enkelt omöjligt att få allt det där på några få minuter varje dag. Med det sagt så betyder det samtidigt inte att träningen behöver ta flera timmar av din dag. 

Har du lite tid kan du definitivt få in effektiv och bra träning på kort tid. Men då kanske du ska tänka 30 minuter som ett minimum.

Sätt en klocka och strukturera din tid – här kommer ett förslag på ett upplägg;  

Minut 0-5: Gör en dynamisk uppvärmning – utfallssteg, lätt jogg, knäböj i lugnt och kontrollerat tempo. 

Minut 5-15: Alternera några styrkeövningar på minuten t ex 10 goblet squats jämn minut och 15 kb svingar ojämn minut.

Minut 15-17: Vila

Minut 17-25: Kör igenom 3 kroppsviktsövningar med 10-20 reps av varje.
T ex Burpees, utfall, armhävningar, knäböj) 

Minut 25-30: Nedvarvning och lätt stretch.  

Ett sånt här pass skulle kunna få dig i någorlunda form om du vill dedikera minimalt med tid under förutsättning att du samtidigt äter hälsosamt. Så det behöver inte vara jättekomplicerat. MEN det behöver ta mer än 5 minuter. 

Slutligen, inte att förglömma – för många som börjar träna är den sociala biten och att ha någon att stå till svars för superviktig och DET får du definitivt inte på 5 minuter.

Vill du ha hjälp att komma igång, att hitta din träningsnivå eller att komma vidare. Kontakta oss på info@crossfitkungsbacka.se. Vi hjälper dig gärna! 

Kolla också in vårt Instagramkonto @cfkba för fler tips och grymma exempel på medlemmar som lyckats.