Det här inlägget är främst riktat åt er kvinnor och kommer handla om det där med att hoppa…

Känns det som du skall kissa på dig när du hoppar/springer/tar i ordenligt? Detta är inget att skämmas för och mycket vanligare än du tror.

Känslan av att kissa på sig eller att det kommer några droppar är mycket vanligare än vad man tror. Alla kan drabbas av det men det är mer vanligt hos kvinnor än män. Detta beror till största delen på hur vi kvinnor ser ut inuti kroppen, vi har kortare urinrör och kissblåsan ligger på ett annat sätt som gör att det trycker på mer än hos män.

Frågar du dina kvinnliga vänner så kan jag garantera dig att minst hälften svarar att de känner igen sig i att behöva hålla sig, och att det antagligen inte går som man vill utan det hamnar lite kiss i trosan.

Hos de flesta kvinnor upplevs besvären som ett mycket stort socialt och psykologiskt problem och för många innebär det ett stort hinder för ett normalt liv. Det kan hända att man till och med avstår från fysisk aktivitet. Detta är inget jag skulle rekommendera dig till men tyvärr är det inte heller säkert att du med hjälp av bäckenbottenträning kan bättre på besvären. Som jag skrev tidigare så handlar det  för oss kvinnor om hur urinblåsan ligger i förhållande till urinröret vilket innebär att det ibland inte går att göra något åt, hej och hå påtryckning. Detta är något som de flesta av er kvinnor nu känt när vi har börjat hoppa hopprep eller andra typer av hopp. Vad som är viktigt i det hela är att inte skämmas för det, det är ett stort problem som drabbar oss kvinnor framförallt de som fött barn och varit gravida.

Självklart rekommenderar jag er alla till att bäckenbotten träna, vet ni inte hur ni ska göra, fråga mig, det är inga konstigheter, till en början kan det vara jättesvårt att veta hur man ska knipa. Men under tiden så vill jag inte att ni slutar hoppa, ni kommer ALLA att genom hoppning bli bättre på att hålla dropparna inne och för vissa av er är anatomin inte fulländad för knipning, det är så våra kroppar fungerar.

Mitt tips framöver för att slippa skämmas eller behöva fokusera till 110% på att knipa igen dropparna istället för att fokusera på hoppning är att ni använder ett litet trosskydd, då kommer ni känna er något mer bekväma 🙂

Keep on jumping, och jag lovar er, det finns många som känner som ni!

 

Skrivet av My Clingston