Att förbättra din Fitness medan du reser är som när du fick en vikarie i lågstadiet: alla tog det lugnt och gjorde ingenting vettigt.

Att resa som vuxen innebär ofta att man får överge sina normala, hälsosamma rutiner – som att äta ordentligt och träna – och använda sig av mindre hälsosamma varianter.

Den goda nyheten är att du inte beöver kasta bort alla de goda vanorna du skaffat dig när du reser bort ett tag. Det kräver bara lite planering och viljestyrka.

Här är vad jag föreslår:

Träningsprogram under resan

Prata med din coach om att få ett träningsprogram skrivet till dig medan du är iväg. Det behöver inte vara superintensivt och det kan till och med vara designat så att du kan göra din träning mellan det lilla utrymmet som finns mellan sängarna i ditt hotellrum (du kommer inte behöva mycket yta för att göra en EMOTM med burpees och airsquats eller pushups och utfall).

Om du vet med dig att du kommer att ha tillgång till ett gym medan du är borta kanske programmet kan innehålla något med hantlar och löpintervaller på ett band. Att kontakta hotellet innan och fråga vad de har att erbjuda kan hjälpa din coach att skapa ett användbart program som du kan använda för att åtminstone underhålla din träningsnivå.

Vad vi har upptäckt är att atleter som har ett specifikt program att följa medan de reser har en bra mycket större chans att faktiskt fullfölja sin träning.

Om du är på en resa där du kommer att sippa på drinker vid poolen så har du ett tips här: se till att få din träning gjord det första du gör på morgonen innan du hunnit beställa två margaritas…

Besök ett MadLab gym

Det finns MadLab gym överallt runt Jorden: Från Cayman öarna, till Las Vegas, till Hawaii, till Toronto, Auckland, Boston, bara för att nämna några av de 150-plus olika gymmen som finns.

Det bästa med att besöka ett lokalt gym när du reser är att du får möjligheten att lära känna människor från orten. Du kommer i varje fall att gå därifrån med tips om vilka ställen som har bäst mat i stan!

Om du ska resa till någon annan stad i den nära framtiden, fråga din coach om hen kan hjälpa dig att hitta ett MadLab gym som ligger nära.

Ge dig ut på en löprunda

Om du normalt spenderar väldigt mycket tid i gymmet så spenderar du antagligen inte mycket tid med att löpa. Ett bra sätt att utforska en ny stad är att ta en joggingtur eller bara gå och utforska dina omgivningar.

Personligen så avskyr jag löpning men jag försöker ändå ta mi gut för en timma eller två när jag är iväg någonstans och jag hittar alltid ställen som jag annars aldrig hade fått se när jag gör det!

Sök upp kök

Att äta ute tre gånger per dag under resan är det bästa sättet att säga hej då till en hälsosam kosthållning. Försök hitta ställen där det finns ett kök, eller åtminstone en kyl. Det här kommer att göra att du kan handla egen mat som du har nära till hands och försök att begränsa hur mycket du äte ute till ett tillfälle per dag.

När du är tillbaka, se till att starta upp din träning igen

Ett av de vanligaste tillfällena någon får ett längre avbrott på sin träning är precis efter en resa. De är ur sina rutiner och tycker det känns jobbigt att komma tillbaka till gymmet.

Det bästa sättet för att se till att du kommer igång ordentligt är att boka upp ett 1-on-1 tillfälle med din coach innan du reser iväg. Jag har en klient som reser mycket och vi ser till att alltid träffas dagen efter at than är tillbaka. Han säger att det hjälper honom att undvika ursäkter som gör att han tar längre tid på sig innan han kommer tillbaka till gymmet.


Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!