Förstå din målsättning för din hälsa och träning under 2017

 

Det är ett nytt år – den vanligaste tiden där människor sätter nya mål för vad de vill åstadkomma de närmaste 12 månaderna.

Väldigt ofta tror många att om de vill nå ett mål, klara av en specifikrörelse eller övning så behöver de bara öva på det tillräckligt mycket så blir de bättre på det.

Sanningen är däremot att ibland om vill bli bättre på en specifik rörelse så får man ge upp att arbeta på den ett tag och istället arbeta på kompletterande övningar för att lägga en starkare grund.

Förvirrad? Låt mig kasta lite ljus på det hela:

Om någon har en dålig position i frontsquat är chansen ganska stor att den här personen också har svårt med cleans, wallballs och thrusters. Ändå är det många som inte ser kopplingen mellan dessa övningar (de är alla en variant av frontsquat).

Jag hade den här diskussionen med en medlem förra veckan:

Medlem: “Jag vill lägga på 10kg på min clean det här året. Det bästa jag klarar av nu är 70kg.”

Coach: “Okej, vad klarar du i ditt 1 rep max frontsquat?

Medlem: “Jag tror runt 75kg. Vad spelar det för roll egentligen? Det är cleanen jag vill bli bättre på.”

Mitt råd till den här personen var att öka upp deras styrka genom konsekvent styrketräning och progression i personens frontsquat eftersom det är väldigt svårt att ta mer i clean än vad du kan frontsquat(kom ihåg, bottenpositionen av en squat clean ÄR en frontsquat). Gång på gång har jag sett medlemmar träna för att öka sin knäböj 5 gånger i veckan under 12 veckor och sedan gå in och överträffar  deras gamla personbästa i clean med råge tack vare den styrkan de har uppnått.

Ett till exempel:

En medlem med problem att hålla saker ovanför huvudet i en bra position som vill förbättra hens snatch och tror att svaret är att spendera 20 minuter extra efter passet varje dag med att bara öva på snatch.

Ett bättre alternative är att arbeta med hens coach, som kan ge hen hemläxa – antagligen en massa jobbiga övningar som kommer att få hen att fundera på hur sjutton det här ska göra hen bättre på snatch – som ska hjälpa hen att få bättre stabilitet ovanför huvudet, istället för att bara försöka snatcha fyra gånger per vecka i hopp om att det äntligen ska klicka.

Men den vanligaste diskussionen jag har gång på gång är människor som vill få deras första muscle-up. Jag förstår dem, det är väldigt kul att klara av en av de mer avancerade gymnastiska bitarna inom det vi gör. Här är ett exempel på den diskussionen:

Medlem: “Jag vill klara en muscle-up i år.”

Coach: “Hur många strikta chest-to-bar pullups och ring dips kan du göra?”

Medlem: “1 eller 2 ring dips och jag tror inte jag kan göra en helt strikt chest-to-bar pullup.”

Coach: “Okej, då får vi börja med att få dig starkare i dina strikta dragrörelser och pressrörelser innan vi ens tanker på en muscle-up.”

Medlem: Gör en sur min.

Poängen jag vill göra är att ifall du vill bli bättre på cleans eller snatches eller muscle-ups eller toes-to-bar så involverar det mer än att bara lägga lite tid på att hänga i en stång utan något syfte. Det involverar att först ta reda på vad som hindrar dig från att gå framåt i din progression – är det styrka, positionering eller bara en liten teknisk detalj? – och sedan bygga den styrkaneller uppnå den positionen för att nå ditt slutgiltiga mål.

Så, om du har ett mål du vill uppnå under 2017, prata med din coach och kom fram till en plan som kommer att hjälpa dig att nå det på det mest effektiva sättet.

Skrivet av Jan Clingston

20160502_4666

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!