Jag får ofta frågan om hur man går ner i vikt och mitt svar är lika enkelt varje gång. Gör av med mer energi än du stoppar in i dig. Problemet med det rådet är att det inte hjälper speciellt många för i de flesta fallen har personen i fråga ingen aning om varken hur mycket de rör sig, alltså energi ut, eller hur mycket energi de stoppar i sig, alltså energi in.

Alla känner vi någon som påstår att de aldrig kan gå upp i vikt, likväl som vi har någon som påstår att de aldrig kan gå ner i vikt. När man sen tittar på vad de äter vid en lunch så äter den som påstår att de aldrig kan gå upp i vikt helt enorma mängder mat medan den som aldrig kan gå ner äter en sallad.

Hur går det här ihop?

Människor i allmänhet under eller övervärderar mängden mat vi stoppar i oss. Bland annat en studie fann att överviktiga som påstod sig äta mindre än 1200 kcal per dag faktiskt feluppskattade sitt matintag med 47% och sin fysiska aktivitet med 51%. Skillnaden mellan vad de påstod sig äta i kalorier och vad de faktiskt åt var runt 1000 kcal. Under studien försökte man inte på något sätt dölja att man faktiskt gjorde mätningar på deras kaloriintag och hur mycket de rörde sig men trots det blev resultaten såhär (normalt skärper vi människor till oss lite i alla fall när vi blir övervakade). Flera av deltagarna var vid intervjuer övertygade om att de hade någon genetisk defekt som gjorde det omöjligt att gå ner i vikt (1).

Det här är som sagt ett genomgående tema för både överviktiga och underviktiga så det är inte på något sätt exklusivt för överviktiga även om de tenderar att felrapportera mer än andra. Vill du läsa mer om uppskattning av energiintag och energiförbrukning kan jag varmt rekommendera traningslara.se (http://traningslara.se/manniskor-ar-usla-pa-att-uppskatta-sin-energiforbrukning/ mer specifikt), en väldigt bra blogg där Jacob och Nicklas går igenom vetenskap, även där en del av texten tagits från.

Så, med det sagt, ta och kika på den här bilden och gissa hur mycket kalorier den innehåller: 18UP-Food-slide-RNN0-jumbo

Den bilden är tagen från den här artikeln (2) från New York Times där de radar upp en massa olika måltider från olika matställen. Måltiderna ska uppnå ca 2000 kcal, jag tror du kommer bli rätt förvånad över hur lite mat det ibland krävs!