Sommaren är högsäsong för bröllop och alla anstränger sig lite extra för att se fina ut. Speciellt brudparet som vill vara allra finast på den stora dagen och verkligen stå i centrum. Det är inte ovanligt med kvinnor som köper en något för liten klänning för att ha motivationen och ”moroten” till att gå ner i vikt!

Men, hur gör man? Eller snarare, hur gör man det på ett bra sätt? Att gå ner i vikt är i sig inte knepigt, de flesta som läser det här skulle kunna gå ner flera kilon från en dag till en annan med hjälp av någon extrem diet och lite värme så att man svettas ordentligt. De flesta förstår dock att den här typen av viktnedgång inte är hållbar i längden.

Många har säkert provat olika dieter för att tappa ett par kilon här och där men det är inte vad vi kommer att diskutera i det här blogginlägget. Det är nämligen så att det inte finns någon diet som är bättre än någon annan, vi är alla olika så det finns ingen ”one-size fits all” lösning. Du måste hitta något som passar dig helt enkelt.

Oavsett diet, så kan vi inte komma ifrån att fysikens lagar gäller. Vad menar jag med det då? Jo, kalorier in mot kalorier ut. Om vi inte hamnar på minus till vad vår kropp behöver för att fungera kommer vi inte att gå ner i vikt. Så enkelt är det.

Med det sagt finns det 3 saker jag kommer att ta upp i det här blogginlägget som kan hjälpa dig att komma i den där fina brudklänningen/kostymen/fracken eller vad än du önskar!

Nummer 1: Matval

Jag kommer inte ta upp kolhydraternas vara eller icke vara, hurivida man bör äta långsamma kolhydrater eller om man kan äta vad som helst enligt IIFYM (If It Fits Your Macros). Vad jag kommer att ta upp är vikten av att du trots allt äter bra mat och inte så kallad skitmat. Vad är skitmat? Processerad mat som kommer i princip färdigförpackad och klar att ätas, allt du behöver göra är att värma den.

Processerad mat innehåller oftast en hel del onödigt socker och massvis med rejält dåligt fett. Inte nog med det, processerad mat har en tendens till att göra oss ännu mer hungriga eftersom det triggar en hel hop av belöningshormoner i kroppen och inte mättar speciellt länge. Tar man dessutom i beaktande att vi oftast äter tillsammans, något som stimulerar ännu mer belöningshormoner som gör att vi förknippar processerad mat (eller skitmat som vi egentligen bör kalla den) med positiva känslor så har vi en cocktail av dåliga saker där.

Undvik skitmaten i så lång utsträckning som möjligt, köp hem råvaror och tillaga själv, gärna från grunden. Det är inte alltid helt lätt men med lite planering brukar det gå vägen. Gör gärna storkok och frys in så har du alltid en matlåda över när du behöver det. Försök gärna äta mer protein än vad du tror att du behöver, det mättar längre och ser till att du behåller den muskelmassan du har.

Nummer 2: Aktivitetsnivå

Du kommer ihåg hur jag tidigare skrev om kalorier in mot kalorier ut? Vi har just behandlat den ena biten, kalorier in men vi kan självklart även justera hur mycket kalorier ut vi spenderar med vår dagliga aktivitetsnivå. Det är absolut toppen att du dyker upp 3 gånger per vecka i boxen men vad gör du de andra 165 timmarna? Vad jag menar med det är, hur mycket rör du på dig utanför gymmet?

Tar du cykeln till jobbet eller kör du bil? Tar du trappan istället för hissen? Det finns hur många fler exempel som helst och alla de här sakerna påverkar hur många kalorier du gör av med på en dag. Så stirra dig inte blind på hur många pass du spenderar i boxen, titta också på hur många promenader du tar med din partner/hunden/barn eller dig själv!

Nummer 3: Muskelmassa

Enkelt sagt kan man säga såhär, mer muskelmassa är alltid bättre när det kommer till att gå ner i vikt. Muskelmassa bränner helt enkelt fler kalorier.cf14ul Men det har fler fördelar, bland annat att du orkar pressa dig mer på de passen du kör igenom. Dessutom är det lättare att hålla sig i form när du har mer muskelmassa då vi som människor inte lägger på oss lika mycket fett när vi har mindre fettmassa. Lägg till att kläder generellt sett sitter betydligt bättre på någon med mer muskelmassa så har vi ett vinnande koncept. Bygg muskelmassa! Bästa sättet för det är helt enkelt styrketräning flera gånger i veckan.

 

Så, för att repetera lite: Välj bra mat som inte triggar belöningshormoner hela tiden så du vill äta mer, rör på dig så mycket som möjligt och styrketräna minst ett par gånger i veckan.

Är du intresserad av lite mer hjälp med din kost? Vi hjälper dig gärna, fyll bara in dina kontaktuppgifter nedanför så kontaktar vi dig!

Namn:*
E-mail:*
Mobilnummer:*