Det här blir inget långt inlägg men jag tänkte svara på en av de vanligare frågorna jag fått nu under semestertider, nämligen, hur ska man hantera alla frestelser nu när det fullkomligt flödar över av vin, öl, grillat och diverse annat som folk tycker är gott.

Till att börja med, sluta komma med ursäkter och utöva lite självdisciplin. Jag lovar, det är inte svårare än att säga nej till det där vinglaset eller ölen. Har du problem att säga nej till det kan jag varmt rekommendera dig att ringa din lokala beroendemottagning.

Samma gäller efterrätter, glass och allt annat man blir erbjuden till höger och vänster nu under semestern. Välj vad som är viktigare för dig, din hälsa eller temporärt välmående.

Men, som i så mycket annat måste det finnas undantag. Man kan inte alltid säga nej och det är inte heller något man bör göra. Ibland är det faktiskt helt okej att unna sig något och då bör man göra det utan dåligt samvete överhuvudtaget.

En glass hit eller dit eller en öl till maten på kvällen kommer liksom inte att totalt förstöra all den träningen du genomfört.

Men vad är lösningen då?

Den bästa lösningen enligt mig är helt enkelt att se till att alltid ha alternativ till hands. När du blir sugen på kvällen efter något gott, se till att ha ett gott och nyttigt alternativ hemma eller med dig. Du kanske gillar vindruvor? Perfekt att ha och småäta till kvällen. Istället för att ta ett vinglas eller öl kanske du kan testa de olika alkoholfria alternativen som finns? Utöver vatten finns det en fullkomlig uppsjö av alkoholfria och framförallt goda alternativ på systemet som de mer än gärna hjälper till med.

Svårare än så behöver man inte göra det. Utgå från KISS-principen. Keep It Simple, Stupid.

Summering

För att snabbt summera vad jag skrivit:

  • Ha lite självdisciplin i din vardag. Utan den kommer du ingen vart
  • Unna dig ibland, bara inte varje dag
  • Se till att ha alternativ till hands, något nyttigt men ändå gott som du kan äta utan att få dåligt samvete överhuvudtaget (något du ändå aldrig bör få även när du äter onyttigt!)

Vill du ha fler nyttiga tips och nyheter snabbt? Skriv upp dig på vår maillista då!

Fyll i dina uppgifter här!

* indicates required