Vi letar hela tiden efter nya tillskott, shakes eller örter och kan hjälpa oss med vikten, förbättra vår hälsa, få vår hy att stråla, öka förbräningen osv osv. Sanningen är att vatten hjälper dig med allt det där. VATTEN! Och trots det så dricker många av oss inte tillräckligt.  

Vi blir hela tiden av med vatten när vi svettas och går på toaletten. Men väldigt få ser till att verkligen fylla på tillräckligt. 

Vatten spelar en massiv roll i vår hälsa och för att vår kropp ska fungera optimalt. Större delen av vår kropp består av vatten (hjärnan, musklerna, vävnader osv). 

Symptom på vätskebrist

  • Törst
  • Torr hud
  • Känslan av svaghet
  • Yrsel och illamående
  • Kramp i musklerna
  • Huvudvärk
  • Mörk urin

Varsågod – här får du info om hur mycket vatten du behöver dricka varje dag för att kunna blir en stark och snabb ninja med massvis av energi och strålande hy. Tjoho – 3-2-1-GO!

  • Stillasittande personer behöver dricka minst 2 liter vatten eller 8 koppar om dagen. 
  • Atleter och aktiva personer i vårt klimat behöver dricka minst 3 liter eller 12 koppar om dagen. 
  • Atleter och aktiva personer i varmt klimat behöver dricka minst 4 liter eller 16 koppar om dagen.

    1 kopp = ca 2,3 dl

Hur får du då i dig så mycket vatten? 

  • Börja med att räkna ut hur mycket du behöver dricka varje dag. 
  • Köp sen en fin vattenflaska som du gillar och som du inte behöver fylla på alltför många gånger för att nå ditt mål. 
  • Drick!!!!! Ha flaskan i din närhet hela tiden. På ditt skrivbord, i din väska, i din bil. Om du behöver så sätt ditt alarm på telefonen varje timme för att påminna dig.

    Behöver du hjälp med dina matvanor så tveka inte över att kontakta oss på CrossFit Kungsbacka.