Jag har grymma nyheter – vi har gjort en helt magisk upptäckt!!!!!
Nyckeln till att tappa fett, bli starkare, bli smartare och förhindra sjukdom har hittats. Och bästa nyheten till dig är att lösningen är helt fri och tillgänglig för alla. 

SÖMN

Japp, du behöver troligtvis sova mer!!!!

Här kommer ett gäng fördelar med tillräcklig sömn:

  • Gör dig mer attraktiv. För vem är snygg när man sovit för lite????
  • Återhämtning är nödvändigt för att få ut allt av dina träning. 7-8 h sömn är kritiskt för din träningsprestation eftersom sömnbrist kommer att bromsa din återhämtning och på så sätt dina resultat.
  • Minskar kroppsfett och gör att det lagras på rätt ställe. Studier visar en klar länk mellan sömnbrist och ökad mängd visceralt fett.
  • Minskar cravings. Håller energinivåer och hormoner i schack så du inte går bananas på mat. Studier visar att kontinuerligt dålig sömn kan leda till hormonella störningar som ökar aptiten.  
  • Gör dig gladare och mer harmonisk. 
  • Håller förkylningar och virus borta.
  • Dramatiskt minskar risken för hjärtattack, stroke, demens och diabetes.
  • Ökad intelligens och beslutstagande. 
  • Ökad produktivitet. 

Vad är tillräcklig sömn? 8 timmar eller mer! 

Jag vet – det är inte alltid lägligt. Och vi letar gärna omvägar. Men kolla på ovan argument. Det är bevisat dessutom. 

Hur vet du att du får för lite sömn? Det vet du inte direkt eftersom sömnbrist ger en komplex effekt.
Det som händer är: 

  • Efter att du varit vaken i mer än 15 timmar börjar din hjärna stänga ner. 
  • Efter att du varit vaken ca 19 timmar fungerar du som en berusad person MEN du är inte medveten om det. 
  • Efter 7 timmars sömn/natt, 10 nätter i rad har du samma kapacitet som om du hade varit vaken 24h. 

Många människor tror att deras tillstånd under dagen är normalt trots att det inte alls är det. Din lite trötta, ångestdrivna, cravingkamp genom dagen kanske känns rätt normal och har kanske blivit en vana MEN det är den inte. Det är varken hälsosamt eller normalt. Du har kanske blivit van vid att må halvdåligt hela tiden men här kommer våra bästa tips om du vill göra något åt det.

  • Skapa bra förutsättningar för sömn vilket bland annat innebär att vara skärmfri 2 timmar innan du går och lägger dig, inte inta någon koffein på kvällen, göra det ordentligt mörkt i sovrummet och ha en skön, sval temperatur
  • Sätt ett alarm 1 timme innan du behöver sova så att du kan påbörja dina sovrutin. 
  • Gå och lägg dig och vakna samma tid varje dag, även på helgerna. 
  • Läs och/eller dagboka innan du lägger dig i sängen för att få ut alal tankar och stressa ner. 
  • FÅ minst 30 minuter men sikta på 60 minuters solljus varje dag.
  • Skaffa ett vikttäcke. 
  • Tillskott som magnesium och melatonin ger dig bättre sömn. 

Inser du nu hur sömn kan förbättra ALLA delar i ditt liv? Hur du kan bli mer effektiv och tjäna mer pengar om det nu är det du vill. Hur du kan bli snabbare och starkare. Hur det kan ge dig bättre relationer. Osv osv. Listan bara fortsätter. Sömn är nyckeln!!!! Nu kommer det svåra – att praktisera ovan. Precis som med alla vanor som behöver förändras så är det en utmaning. Det är bara att anta den!!!!! Tips – skaffa en bra app som loggar din sömn. Då vet du svart på vitt.

Vi hjälper dig gärna på CrossFit Kungsbacka.  Håll utkik efter vår nästa 28 Day Challenge där du får jobba med vanor som sömn, få i dig tillräckligt med vätska och kost.