Mår du bra? Det är en rätt enkel fråga egentligen.

När man funderar närmare på det inser man däremot att det inte är helt enkelt att svara på den frågan. Vad menas med att må bra?

Svaret kan bli extremt komplicerat om man vill och det finns flera faktorer som påverkar, inte minst de psykiska. Men om vi ska hållas oss till de rent fysiska faktorerna, vad avgör om vi mår bra? Även här blir svaret någorlunda komplicerat då saker som blodtryck, kroppsfett, bentäthet, rörlighet, muskelmassa, blodfetter och massor av andra saker påverkar hur bra vi mår. Vi kan nog alla vara överens om att någon med högt blodtryck antagligen inte mår bra, har vi för mycket kroppsfett kommer det att ställa till problem.

Benskörhet, dålig rörlighet och brist på muskelmassa är ett enormt problem hos den äldre delen av befolkningen. Har man inte muskelmassa nog att ställa sig upp är det bara en tidsfråga innan man slutar att må bra och blir sjuk.

Men jag tycker fortfarande inte att det är en bra definition över att ”må bra”. Avsaknad av sjukdom betyder inte att man mår toppen, bara att man inte mår dåligt.

Du har inte högt blodtryck men du är så pass otränad att bara tanken av att ta trappan istället för hissen är jobbigt. Du är inte extremt fet men du är så orörlig att du låter det påverka vilken typ av skor du köper så du slipper knyta skorna. Du är inte sjuk per definition men mår du bra?

Jag tycker den här bilden beskriver hur vi tänker inom CrossFit Kungsbacka rätt bra faktiskt

Sickness-Wellness-FitnessVad kan man då göra för att ”må bra”? Intressant nog är alla de här faktorerna något som kan påverkas av träning. Belasta dina muskler dagligen och bentätheten kommer att öka. Se till att ta ut full rörlighet så ofta du kan i dina leder och du kommer att behålla den rörligheten långt upp i åldern.

Självklart tycker jag att CrossFit är en grym träningsform och jag är helt övertygad om att alla som tränar skulle må bra av en mer allroundträning (vilket CrossFit är!) men det absolut viktigaste för mig är att du tycker att träningen är rolig och att du rör på dig, så långt upp i åldern som möjligt.

Ju längre du kan röra dig ifrån ”Sickness” mot ”Wellness” och sedan ”Fitness” desto bättre kommer du att må!

Tycker du om att springa, spring. Tycker du om att simma, simma. Tycker du om att lyfta vikter så lyft skrot. Det viktigaste är att du gör något!