Den här kurvan visar en 5+ årlig progression i träning. Att förstå skillnaden i de olika stadierna i din träning kommer att tillåta dig att göra de rätta justeringarna och skaffa rätt hjälp för din träning. Precis som i skolan. Om ditt mål är att skaffa en examen från universitetet så slutar du inte bara för att kuggar en tenta eller har det jobbigt att ta dig upp ur sängen på morgonen. Du anstränger dig hårdare, kanske skaffar du en extra lärare som hjälper dig och du fortsätter att jobba till du når dina mål.

Årlig kurva

Börja långsamt (första 3+ månaderna)

Det första året börjar alltid långsamt. Det är en period när du lär dig grunderna och försöker lista ut schemat, namnet på allting och försöker få din kropp att börja samarbeta och få den att göra de sakerna du ber den om.

Brant inlärningskurva (18 månader)

När du är förbi nybörjarstadiet kommer den lätta biten. Dyk bara upp och det kommer att hända. Det första 1,5 åren är alltid lätta och fulla av personbästa och resultat. Din kropp börjar komma ifatt din potential. Du lär dig hur du ska göra saker, får in lite övning och är konsekvent med den och bam! Du är en helt ny människa!

Nedåtgående kurva

Misslyckande och brist på motivation kan dyka upp från ingenstans. Det här är vanligt för nästan alla. Saker gick så bra så du fortsätter att pusha dig själv. Du jagar nya personbästa och resultat. Problemet är att det inte fungerar långsiktigt. När du väl kommer förbi nybörjarstadiet är det dags för en mer personlig approach. Utan skicklighet i alla aspekter av din träning kommer en ökad intensitet bara att leda till överträning, sträckningar, smärta och en generell brist på motivation. Det är här dina coacher kommer in. Det är därför du är här! Alla går igenom den här delen av träning. Nyckeln är att aldrig ge upp och jobba igenom det med din coach och komma fram till en plan för hur du ska ta dig tillbaka till rätt spår.

Platå

Det här är där alla tror att någonting är fel och att något måste förändras. Att förstå att varje dag inte kan vara den bästa är nyckeln till långisktiga resultat. När du är förbi nybörjarstadiet så kommer saker att sakta in. Mer fokus måste då läggas på att få in tillräckligt med volym och ordentlig periodisering snarare än att hela tiden pusha dina gränser. Din kropp behöver tid för att anpassa sig. Arbeta med din coach så att ni har en plan när du når den här delen av din träning. Det kan vara tid att fokusera på en del av din träning för att du ska nå resultat istället för att fokusera på allting. Det kanske är din kondition, din kost, återhämtning, gymnastik eller tyngdlyftning. Få inte panik, du håller på att lära dig hur du ska träna för resten av ditt liv.

Brant inlärningskurva

Det här kommer igen från ingenstans och det känns precis som när du var nybörjare igen. Kom bara ihåg att det här är en del av din träning. Det händer inte dagligen. Kom också ihåg vad som händer om du bara fokuserar på det området. Överträning, utbrändhet och brist på motivation kan komma snabbt. Små fokuserade träningsperioder i ett område är bättre för långsiktiga resultat.

Avslutande tankar

När du eftersträvar mastery så repeterar den här cykeln sig. Vi lever efter konceptet med ordentlig progression och mastery. Bara för att du kan göra en muscle up och en tung snatch betyder inte att du bör göra det. Personbästa är inte imponerande om du har stora tekniska brister. Inom träning ska långsiktig hälsa och välmående aldrig stå tillbaka för kortsiktiga resultat. Om du har struntat i ordentlig progression och utveckling så är det bara en tidsfråga innan något går sönder. Nyckeln är att lära sig från varje fas år efter år. Lära sig att spendera mindre tid i den nedåtgående kurvan och platå stadiet för varje år som går.