Det finns två sorters människor i världen; de som gillar att laga mat och….de som inte…

När vi pratar om matprepp refererar vi till att förbereda sina måltider i förväg för att spara tid i veckan. Det gör också så att du kan planera dina måltider väl utifrån mål och våra rutiner. Du behöver inte tycka att det är jätteroligt. Men det kan spara dig en massa energi så att du kan göra annat som du gillar samtidigt som du försäkrar dig om att du får i dig tillräckligt med bra och hälsosam mat för att orka allt det där du vill göra.

Det finns en massa olika vis man kan matpreppa på men här är ett sätt som vi vill rekommendera. Tänk dig hur en kock kombinerar en rätt med en massa delar som ska skapa en helhet. Precis så ska du också tänka. En ingrediens i taget tills det blir en grym kombo. 

  1. Gör en plan för vad du vill ska äta kommande vecka. Välj enkla ingredienser som du kan kombinera på olika vis. 
  2. Välj två dagar i veckan där du vill laga maten t ex söndag och torsdag. Du kan också välja att handla de dagarna men med färska grönsaker och frukt kan det vara svråt att hålla handlingen till bara en dag. 
  3. Laga maten!!!! Jag föredrar att laga en ingrediens åt taget. T ex grilla kycklingen i ugnen med dina favoritkryddor. Förbered grönsaker så att de räcker i några dagar och göra en stor gryta med t ex ris. 
  4. Låt din mat svalna och dela sedan upp det i måltider. SUPERENKELT! 

Och om du läser det här och känner att du verkligen inte har någon koll på hur du lagar mat. Det är en rätt bra kunskap att ha – öva. Sök upp Kyckling i ugn på internet och följ receptet. Alla kan, jag lovar! 

Om du känner att du blir grym på att preppa maten men ändå har svårt att hålla dig till planen. Håll utkik efter vår kommande 28 dagar Break It/Make It Challenge där vi hjälper dig till långsiktiga vanor.