Generellt om kosttillskott och mina tankar om det.

Omega-3

Detta kosttillskott är framför allt till för oss som inte äter fet fisk fem gånger i veckan. Kosten vi får i oss idag är rikare på omega-6 som verkar inflammatoriskt i kroppen. För att kompensera det så behöver vi äta omega-3 som verkar anti-inflammatoriskt i kroppen, så om vi känner oss trötta och hängiga så kan ett tillskott av omega-3 vara lösningen.

Kreatin

Kreatin hjälper kroppen att buffra lite mer energi i ATP systemet alltså det energisystem som ger oss energi dom första sekundrarna. Detta ger oss styrkan att utför nån repetition extra så jag skulle säga att det är ett tillskott för den som jagar det där lilla extra i sin träning.

Protein

Protein äter vi generellt alldeles för lite av och det kan upplevas jobbigt att äta stora mängder protein så då kan en drink vara ett bra hjälpmedel för att öka sitt proteinintag. Protein är ju grundstenarna till uppbyggnaden av våra muskler så att tillgodose det behovet är bra för återhämtning och uppbyggnad.

Kolhydrater

Att inta snabba kolhydrater innan, i samband eller efter ett pass hjälper kroppen med energi och återhämtning och skulle framförallt rekommenderas till dom som tränar extra hårt.
Alla andra tillskott har för dålig forskning för att konstatera att det skulle hjälpa oss på något sätt och har mest bara teorier bakom sig. Men här kan ju placebo effekten ha sin inverkan och den är ju minst lika bra som något men risken finns ju att du bara slänger pengarna i sjön.

Om vi tittar på hur mycket hjälp de olika tillskotten faktiskt skulle kunna ge om de funkade så är skillnaden mot att inta tillskott ganska liten och då kan man ju fråga sig om det är värt det.

Själv skulle jag säga att vi kan hämta mycket mer genom att kolla över våran kosthållning och vara mer noggranna med vad vi stoppar i oss än att börja tugga en massa tillskott.

Ha en go vecka – Mattias

20160502_4621

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!