Vi människor har genom alla tider skapat historier och myter kring gudar och gudinnor, hjältar, drakar, död och återfödelse. Vi använder de här myterna fortfarande i många av våra moderna historier – se bara på Harry Potter eller Star Wars. Vi människor bara älskar de där sagorna och när det kommer till träning och hälsa är det inget undantag. Det kryllar av kryddade och fantasifulla historier. Massvis med misinformation och rubriker som ska locka oss eller avskräcka oss. Här kommer några!


1. Att lyfta tungt är enda sättet att få resultat

Den här myten måste börja med en fråga – vilket resultat är du ute efter?? Om du vill bli en beast, typ hulken, spräcka t-shirtar och sånt för att du tycker det känns grymt – fine! Då måste du lyfta astungt. Men om du bara vill få igång din förbräning och gå ner i vikt? Om du vill få normal muskeltillväxt? Måste man lyfta tungt då? Jag kommer tillbaks till det här men först; kosten är A och O i all viktminskning. Den är nyckeln som din träning stödjer. Så om du bara vill gå ner i vikt så är kosten det första du måste fokusera på. MEN om du samtidigt vill behålla din muskelmassa och kanske till och med skaffa lite mer muskler. Då måste du lyfta och träna stryka. MEN du behöver inte maxa, vråla och slå dig själv på bröstet hela tiden för det.

Inom styrketräning pratar vi om hypertrofi, muskeltillväxt. Gains, som de fräcka skulle säga. Man pratar få, tunga reps för att bygga så mycket muskler som möjligt. MEN HÄR KOMMER MYTEN; forskning har visat att du kan uppnå hypertrofi, genom en rad olika spann av repetitioner när du tränar. Du kan köra 6-8 reps eller 10-12 reps också och fortfarande få musklerna att växa och bli snygga. Om det nu är det man går igång på. 

Dina egna mål är alltid det som bestämmer hur du ska träna. Men oavsett – att träna styrka och skaffa muskler genom ett brett spann av reps är definitivt bästa sättet att komma iform och få träningsresultat. Vi har skrivit innan om hur muskler kräver mer energi, framför allt i vilande läge. Så va lugn, du behöver alltså inte galenlyfta varje gång för att få gryyyyyymma resultat av din strykreträning.

2. För att få snygga tonade muskler krävs att jag lyfter många reps och lätta vikter! 

Den här hör lite ihop med ovan myt. Som jag skriver där – hypertrofi, muskeltillväxt, händer i stort omfång av reps. Att få en tonad kropp handlar först och främst om kosten. Man kan se det som en kombo mellan att bygga muskler och minska i kroppsfett. Men det kan va olika vad man behöver – tänk en skulptör. Ibland behöver man lägga till lera (muskler) och ibland behöver man skala av (bli av med fett). Men kontentan är att du behöver muskler, exakt i vilket spann är individuellt.

3. Styrketräning för kvinnor ger stora manliga muskler

Världens konstigaste myt på så många vis, skapad av en helt skev kvinnobild. Jag tycker ju personligen att vi ska äga våra kroppar och inte minst våra muskler. Att vara stark är ju är så härlig känsla. Oavsett vilket kön man tillhör.

Att bli väldigt muskulös som tjej är extremt svårt och inget man blir bara sådär. Det krävs målinriktad, kontinuerlig träning. Man måste veta vad man gör. Kvinnor har lägre muskelprocent än män, framför allt i överkropp, och har därför svårare att bygga muskelmassa och styrka, vilket är ännu en orsak till att träna lite hårdare styrketräning som kvinna! Styrketräning för tjejer behöver inte skilja sig så mycket från killarnas träning, även om vi ser olika ut i slutändan. Så kvinnor – gogogogogog!

Vilken träningsmyt tycker du är roligast? Fundera över om du har några egna halvsanningar som du lever efter. De här myterna gäller ju inte bara träning. Vi överöses dagligen av nya historier. Inte minst nu i dessa Coronatider. Jag tror att vi alla har nytta av att då och då ta ett steg tillbaks och reflektera över vår omvärld, våra sanningar och inte bara låta dem bli våra per automatik.