Något som blir alltmer populärt är något som kallas Obstacle Race, eller på svenska, Hinderbanelopp. De innehåller en blandning av löpning och olika typer av hinder där man får klättra, krypa, simma, hoppa och allt däremellan, ofta med varierande längd på loppen.

Låter det bekant? Toughest, Tough Viking, Tough Mudder är alla exempel på Obstacle Races och de har som sagt ökat i popularitet. Så pass mycket att Toughest faktiskt sänts på TV!

Men, nästa fråga är: varför borde du testa på det? Förutom att det är fantastiskt roligt (såklart subjektivt!) så är det framförallt en utmaning för de absolut flesta. Har du någonsin hört uttrycket ”Rise to the challenge” på engelska? Det är lite så att vi växer av utmaningar och när man väl är anmäld får man bita i det sura äpplet och se till att man klarar av loppet!

 

Självklart är det här något som vi på CrossFit Kungsbacka tycker är superkul, både för utmaningens skull och att vi gör något tillsammans. Här nedanför ser ni en bild på när jag, Lisa Lääs och Hampus Lindström från CrossFit Kungsbacka sprang Tough Viking i april.

10690130_10204038460544949_2068326609823594117_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Men hur tränar man för ett sånt här lopp? Speciellt när det är så pass olika moment?

Den första biten du måste klara av är den aktuella sträckan. Är det 4km eller 8km? För det är väldigt stor skillnad däremellan. En längre sträcka ställer högre krav på uthålligheten än en kortare sträcka.

Min personliga åsikt är att folk lägger ner alldeles för mycket tid på själva löpningen däremot, du får gott om tid att vila upp dig och kan i värsta fall gå mellan de olika hindrena.

Vad jag ser att de flesta har problem med är faktiskt grepp och armstyrka. Det säger sig själv att vid varje hinder där du måste ta dig upp för något så kommer du att behöva båda.

Speciellt greppstyrkan blir aktuell vid alla former av repklättring, ringar och armgång. Varför kanske du undrar? Även om man framförallt ska använda benen när man klättrar uppför ett rep så är det A och O att du klarar av att bära din egen kroppsvikt i greppet, även om repet är halt och lerigt från alla som kommit före dig. Detsamma gäller vid ringarna eller armgången, minus använda benen förstås.

Hur kan du träna upp din greppstyrka då?

Det finns en uppsjö av olika övningar men mina favoriter är Farmers Walk, en övning du kanske har sett i samband med olika Strongman tävlingar på TV (Sveriges starkaste man till exempel).

Själva utförandet är lätt, grabba tag i två lämpliga föremål, till exempel kettlebells och gå sedan så långt du kan med dem utan att släppa taget. Den här övningen går i sin tur att variera i all oändlighet, mer vikt, längre sträcka, olika former av grepp är alla exempel på hur du kan göra för att utveckla ett nästintill Stålmannen liknande grepp.

Farmers_Walk

 

 

 

 

 

 

En annan favorit är gamla hederliga Pullups, där får du dessutom med dig armstyrkan på köpet. Även den här övningen går att variera i princip hur mycket som helst, alltifrån den klassiska pullup-varianten där du drar dig upp till hakan hamnar ovanför stången till att statiskt bara hänga i olika varianter.

2015-04-20 20.39.18

 

 

 

 

 

 

 

 

Om du verkligen vill utmana dig själv kan du testa att göra Pullups med fingertopparna, se till att vara beredd på att greppet kan svika dig bara så du inte ramlar ner!

Så, för att summera:

  1. Se till att ha en hyfsad konditionsbas, åtminstonde så att du klarar dig runt banan.
  2. Träna upp greppstyrkan tills du kan krossa ett mindre föremål med handen.

Det var ett par exempel på hur du kan förebereda dig inför ett hinderbanelopp, men det finns självklart massor med andra saker man kan göra för att komma i så bra form som möjligt!

Nu är frågan, när anmäler du dig till din nästa utmaning aka Obstacle Race? Vi här på CrossFit Kungsbacka ska springa Toughest till hösten, varför inte haka på oss?

Skicka ett mail till kontakt@crossfitkungsbacka.se om du behöver någon att springa med, eller varför inte komma förbi ett av våra prova-på pass på söndagar kl 12.00?