Tänk dig att din ämnesomsättning tillät dig att äta på samma sätt som när du var 15?

Enligt författaren Kate Deering (http://katedeering.com/), kan du få tillbaka din ämnesomsättning från när du var tonåring – eller åtminstone öka upp den trots din ålder. Hon har faktiskt skrivit en bok om det som heter: “How to heal your metabolism: Stop blaming aging for your slowing metabolism.” (http://katedeering.com/book/)

I hennes bok beskriver hon hur du genom att äta rätt saker kan öka på din ämnesomsättning, hur du kan äta mer och ändå gå ner i vikt och varför din nuvarande träning kan göra att din ämnesomsättning minskar.

Jag hade själv varit väldigt misstänksam och skeptisk till de påståenden hon gör i sin bok men det blev väldigt tydligt när jag grävde lite djupare att hon faktiskt baserar det hon säger på vetenskap. Många av hennes tankar kommer från olika forskare som studerar hälsorelaterade frågor, all från hormoner, till sjukdom, till kost. Det inkluderar namn som Dr. Ray Peat, Dr. Broda Barnes, Dr. Constance Martin, Dr. Han Selye, Dr. Uffe Ravnskov, Josh Rubin och Danny Roddy.

Vad Deering gör är att hon tar den forskning som finns (som väldigt ofta är rätt svår att förstå) och skriver det på ett sätt som är lätt att förstå och relatera till som vanlig människa.

Här är några av de viktigare punkterna hon har:

I takt med att vi blir äldre accepterar vi det faktum att vår ämnesomsättning saktar ner. Tillsammans med det så sjunker vår energi, vi får rynkor, vi får mer fettmassa och tappar muskler och vår sexdrift minskar (bland många saker).

Grejen med ämnesomsättning är att en hög ämnesomsättning är kopplat till så mycket mer än bara ålder. Saker som bra kvalitétssömn, en hälsosam sexdrift, bra matsmältning, en smal kropp, hälsosam hy, mindre sjukdom och mer emotionella saker som lycka och välmående är kopplat till en hög ämnesomsättning.

Även om det förstås är omöjligt att sakta ner tiden för att hålla oss unga så förklarar Deering att vi kan läka vår ämnesomsättning genom att fokusera på saker som är relaterade till vår ämnesomsättning och som vi kan kontrollera.

Mer specifikt:

Träna smart (det här betyder inte att du ska träna mer.) Det är faktiskt så att träna för mycket, särskilt mer konditionsbaserad träning kan sakta ner din ämnesomsättning för att det stressar kroppen för mycket.)

Ät på ett sätt som stödjer vår kropp (se nedan för mer tips på kosten)

Minska stressen (Om du kollar upp Dr. Ray Peats forskning kommer du upptäcka att stress spelar den kanske största rollen i hur hälsosam vi faktiskt är)

Se till att sova bra

Här är några de viktigare delarna av Deerings tankar om kost:

Socker är missförstått:

Tvärtemot hela den här “socker är dåligt” kampanjen som sveper över världen nu så säger Deering följande: “Folk måste förstå att socker är den bästa energikällan vår kropp kan få”, något hon sa i den här podcasten (http://www.barenakedhealthpodcast.com/how-to-heal-your-metabolism-with-kate-deering/).

Problemet är att alla nuvarande studier är baserade på en överkonsumtion av socker. Men som Deering säger, all typ av överkonsumtion av något, även vatten eller syre, kommer att skapa problem. Så vad det i slutändan handlar om är att veta hur och när man kan äta socker så att det hjälper vår kropp att skapa energi. Hon rekommenderar att man konsumerar socker med andra näringsämnen (det här betyder att man kombinerar det med till exempel fett och protein).

Var försiktig med alla dieter som helt tar bort något:

Oavsett om det är låg-kolhydrat, låg-fett eller bara lite kalorier så använder folk de dieterna för att de ger snabba resulat. Men ofta får man de här resultaten på grund av att man också minskar på mängden av processerad mat man normalt äter. Långsiktigt sett däremot säger Deering att den här typen av diet som tar bort saker kan skada oss mer än det gynnar oss.

Hennes regel för det här: Om du känner att du hela tiden måste uppoffra något eller känner ett plötsligt sug efter något är det antagligen inte rätt kosthållning för dig.
Reducera stressen i ditt liv.

Stress är väldigt kopplad till vår sköldkörtels funktion. Med andra ord, stress saktar ner vår sköldkörtels funktion och när det här sker så minskar vår förmåga att reglera hormoner, vilket leder till en minskning i muskelmassa, sämre matsmältning, sämre ämnesomsättning – listan bara fortsätter. Nyckeln till att förbättra allt det här enligt henne är att se till att minska eller eliminera stressen i ditt liv.

För att läsa mer kan du alltid kola in Deerings hemsida här (http://katedeering.com/).

Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!