Jag har skrivit om det här flera gånger tidigare här i bloggen – hur sömn, kost, och träning påverkar vårt immunförsvar positivt. Det är lätt att bara tänka ”jaja, så stor skillnad kan de inte göra med t ex en natts missad sömn hit eller dit”. Det är som allt annat svårt att ta till sig tills man verkligen har det svart på vitt.  Men jag lovar – det har skillnad. Annars hade vi aldrig tryckt så mycket på det!

Ett tips är att experimentera lite med dig själv. För en dagbok över din livsstil under en månads tid. Försöka att notera hur du mår, hur du tränar, hur du sover, vad du äter osv. Gör små ändringar av det ena och det andra. Jag lovar att du ganska snabbt kommer se en tydlig korrelation mellan mående träning, sömn och kost. 

Vill du läsa mer om hur just sömn påverkar dig så kolla in blogginlägget ”Hur sömn påverkar kroppsfett, intelligens, hormoner och risken för sjukdom”

Vårt sätt att leva kan både hjälpa eller stjälpa vårt immunförsvar.  Att röra på sig är en riktigt effektiv metod för att skydda sig mot båda baktieriersjukdomar och virus. Forskning har visat att immunförsvaret stärks redan vid måttlig motion. En otränad person som börjar träna stärker successivt sitt immunförsvar och minskar sin mottaglighet för infektioner. Det är alltså aldrig för sent att börja!!!!!

Man har sett att både vårt medfödda skydd och vårt förvärvade, alltså det försvar vi byggt upp genom livet, stärks vid träning.

Motion stärker immunförsvaret genom att öka blodets innehåll av naturliga mördarceller (NK-celler). Man kan säga att de här cellerna är ett inre övervakningssystem som håller koll på om virus tränger in i kroppen. Är du i bra form får du helt enkelt ett starkare försvar och färre infektioner och skulle du ändå drabbas så har man sett att immunförsvaret övervinner infektionen snabbare.

I en undersökning började en grupp kvinnor att träna 45 minuter om dagen de flesta av veckans dagar. Ett resultat var att antalet förkylningar bland kvinnorna under året efter sjönk med mer än 50 procent. 50%!!!! Spontant vill man ju bara skrika det här i alla arbetsgivares öron. 50%!!!!!!

Lätt eller måttlig träning är bra medan mer utmanande träning bryter ner
Förr trodde man att det bästa för immunförsvaret var måttlig träning och att man snarare bryter ner det vid mer högintensiv träning.  Nyare forskning från Karolinska Institutet visar dock att man kan stärka sitt immunförsvar med relativt hög träningsdos också. I undersökningen tittade man på hur kost, sömn och träning påverkade känsligheten för förkylningar. I motsats till tidigare teorier visade det sig att de som tränade mest, motsvarande 1 timmes löpning eller cykling om dagen, löpte klart minskad risk att bli förkylda jämfört med de som tränade måttligt eller inte alls. Spännande!

Personligen tror jag att det handlar om att hitta sin egna balans av träning, jobb, kost, sömn – ja livet. Att den sammantagna stressen påverkar. Vilket då också innebär att det kan skifta i perioder. Ibland behöver du öka din träningsdos och ibland minska. Ibland mår du bättre av mycket och ibland av mindre. Bäst tror jag du mår om du inte lägger någon värdering i det. Det viktiga för vår hälsa är att vi gör NÅGOT. Att vi kommer upp från vår soffa. Rör på oss, oavsett intensitet. Det är som sagt aldrig för sent för att börja!!!!!

Ta hand om er, rör på er och tveka inte att ta hjälp av oss coacher om du vill komma igång eller komma vidare! //Kitt, Coach CrossFIt Kungsbacka