“Löpning ska berika ditt liv, inte begränsa det.”
Så säger Rune Larsson, en av Sveriges mest kända ultralöpare och jag kan bara hålla med. Det viktiga är att du hittar glädjen och känslan. Desto roligare det är, desto mer kommer du att springa.

Jag älskar att springa men jag är rätt tveksam till om jag skulle kalla mig löpare. Jag har studerat löpning, utbildat mig till löpcoach och håller i kurser i löpning. Men själv, själv vill jag bara springa. Att springa är en upplevelse mer än träning. Ett äventyr. En frihetskänsla.

Att springa är en nästan perfekt analogi av livet. Det är enkelt. Om man bara håller rätt tempo. Du behöver inte en massa prylar även om många försöker intala dig tvärtom. Du behöver bara va. 

Att springa handlar om att lära sig att acceptera och jobba med motståndet iställer för emot det. För det kommer motstånd. Det kommer uppförsbackar och det kommer dagar då kroppen bara inte vill springa, det kommer delar av den sträckan du ska springa där du får kämpa ordentligt. Men du kan vara säker på det här –  det kommer också delar som kommer kännas grymma. Det kommer nerförsbackar och flow. Att springa är som ett helt liv. Tricket är att fortsätta. Och ibland är att fortsätta att sakta in eller rent av att stanna. Att springa är att våga lyssna på sig själv och att lära sig vilka signaler man ska lyssna på. Att fortsätta kan vara att stanna. Att vila kan vara att komma frammåt.

I spåret speglas vår personlighet och på ett ganska ofarligt vis kan vi utmana den och se vad som händer. För mig som gillar att gneta så kan nerförsbackarna vara den största utmaningen, att våga släppa taget, luta sig fram och följa med. För andra kan det vara det mentala i en lång raksträcka eller uppförsbacken. Att springa är att känna livet i sig.

Jag springer sällan utan en chokladboll i fickan. För när jag hittar det där drömmiga stället, den där mossiga stenen med utsikt över sjön, den där platsen som just då bara känns som min, då vill jag kunna stanna och njuta utan känslan av att det förstört dagens träning. Då vill jag stå där och andas och känna det där livet i mig. Utan krav på prestation.

På löpkursen som startar den 13:e april kommer vi att jobba mycket med teknik och styrka för att du ska kunna springa starkt och skadefritt men också väldigt mycket med känslan, andningen och tempot. Jag vill att du ska få feeling och känna att det känns lätt och roligt. Sen kommer du att få med dig verktyg så att du vet vad du behöver göra för att t ex bli snabbare eller kunna springa längre. Men målet med kursen är att du ska kunna uppleva löpning oavsett nivå.

Vill du också kunna ge dig ut på löparäventyr i sommar? En utflyktstur med fika i fickan? Vill du också lära dig att uppleva löpning på ett skadefritt och roligt sätt? Anmäl dig till kursen som startar måndag 13 april kl 18. Sen kör vi måndagar kl 18 i 6 veckor och förutom vår gemensamma träning får du med dig kompletterande pass att köra på egen hand.  Maila kitt@hiwayevent.se för anmälan eller mer info.