Troligtvis så har du ett litet hum av hur träning påverkar din hälsa vid det här laget. Hur vikt och energinivå påverkas av kost, sömn och träning. Idag tänkte jag skriva lite mer specifikt om hur träning påverkar vår hjärna och våra känslor, hur vi tänker och kommer ihåg saker men hur vi också kan sakta ner vårt åldrande och hur hur träning kan hjälpa vid ångest och depression. 

Lite bakgrund
Det är viktigt att komma ihåg att vi är byggda för att röra på oss. För att springa, jaga och jobba med våra kroppar och för att kunna hantera kortvarig stress. Det var liksom nödvändigt för vår överlevnad. Teknologi, industrialism, automation och det faktum att fler och fler flyttat till storstadsregioner och lever mer stillasittande liv har gjort att hjärt och kärlsjukdomar drastiskt ökat bara senaste århundradet tillsammans med den psykiska ohälsan. Enligt WHO förutspår man dessutom att 70% av världens befolkning år 2050 kommer att bo i städer och med det finns en stor oro för vad stillasittandet kommer att göra för världens befolkning. Vi är inte genetiskt programmerade för att leva i sysslolöshet och stillasittande liv.

Anledningar att träna
Kolla först in den här bilden nedanför. Vi tränar alla av olika anledningar men de allra flesta för att hålla sig friska, minska övervikt, diabetes och ett gäng andra välfärdssjukdomar. Det är inte jätteofta du hör någon träna för att specifikt  förbättra sin hjärnfunktion även om det faktiskt skulle kunna vara lika stor anledning som någon annan då träning förbättrar vår hjärnfunktion på så många vis. Det påverkar alla delar av din hjärna – ett aktivt liv och träning förbättrar, optimerar eller förhindrar oönskade tillstånd och funktioner i hjärnan såsom ångest och depression.

Exercise Improves

Neuorologiska fördelar med träning

  • Minskad stress
  • Minskad ångest
  • Bättre förmåga att hantera känslor
  • Kortsiktig känsla av eufori.
  • Ökad energi, fokus och närvaro
  • Saktar ner åldrantet
  • Förbättrar minne
  • Ökad blodcirkulation
  • Minskad “hjärntrötthet”.

Alla de här fördelarna är direkt kopplade till förmågan att skapa nya hjärnceller och att öka styrkan hos de redan befintliga.  En av anledningarna är att man sett att vi faktiskt kan bilda nya hjärnceller och att träning stimulerar den tillväxten. Vi stärker också kommunikationen, signalsubstansen mellan cellerna, när vi lär oss nya saker, nya skills. Precis så som vi gör på nästan alla våra pass – vi lär oss nya saker och övar lika mycket som vi tränar. Det ger oss helt enkelt lite fler och lite starkare hjärnceller!

Träna bort din ångest
Det finns en betydlig mängd forskning som visar att träning kan minska depression minst lika bra som mediciner. Man har till och med sett att människor som upplever stor oro genom livet har 48% större chans att utveckla demens. Detta är eftersom för mycket kortisol, stresshormonet, långsiktigt skadar minnet och delar av hjärnan som hanterar komplext tänkande. 

“…activities such as learning, meditation, enjoying, laughing, being with someone, increase the number of new stem cells that we change into new nerve cells but nothing, does it like exercise.” John JRatey, MD, Associate Clinical Professor of Psychiatry at Harvard Medical School (2015)

En annan anledning till att träning minskar ångest och oro är att träning direkt ökar dopamin, serotonin och noradrenalin, våra så kallade “måbrahormon” till vår hjärna vilket ger oss en känsla av ökad närvaro och fokus. Du vet när du känner den där feelgoodkänslan efter träningen eller det man kallar “runners high”. Det är helt enkelt en härlig tillströmning av signalsubstanser till hjärnan efter träning.

Ratey skriver också såhär;
“while everyone’s looking for cool new “secrets” for how to build both their body and mind – shortcuts and hacks heretofore undiscovered – the truth is that strengthening our physical and mental muscles comes down to plain, good old fashioned, highly unsexy work. Gaining strength in either area is ultimately about eating right, getting ample sleep, and engaging in challenging daily exercise.”

Det behöver alltså inte vara så svårt. Inga komplicerade metoder utan som vi sagt hela tiden – träna, ät bra, sov. Din hjärna och din kropp kommer att tacka dig. Till dig som känner stark oro i dessa tider – det kanske inte är rätt väg att stänga in dig utan tvärtom försöka hålla dig i rörelse. Det kanske är viktigare än någonsin!!!!

Därför håller vi också öppet i boxen och har en tydlig plan för att du ska kunna fortsätta att röra på dig genom hela den här krisen. Har du frågor så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss!