Träning är en viktig del i ditt mål om att bli mer hälsosam, starkare, mer vältränad eller vad det än må vara. Men något som ofta glöms av i allt prat om hur vi ska pressa oss hårdare, träna mer och allt det där är faktiskt hur vi återhämtar oss från träningen. Det är nämligen så att när det kommer till träning är det en fin gräns mellan vad som är för lite, alldeles perfekt och för mycket.

cf14ulIbland måste man backa ifrån träningen och inse att ordspråk som ”no pain, no gain” och liknande inte är ett vettigt tillvägagångssätt att hantera sin träning på.

Istället bör man tänka ”less is more”. Vad menar jag med det? Det jag menar är att mer träning inte alltid är positivt. Vi kommer till en punkt där ett till träningspass, ett mer set eller repetition faktiskt är direkt negativt för oss istället för positivt.

För att illustrera det hela kan du tänka såhär: För varje träningspass ökar du ditt pluskonto, fram till en gräns som är individuell för alla. När du går över den här gränsen kommer alla extra träningspass läggas till ditt minuskonto.

Säg att din kropp klarar 4 träningspass per vecka och du kör på det ett tag. Det läggs på ditt pluskonto. Efter ett tag väljer du att lägga till ett till pass, något din kropp inte klarar av just nu. Det läggs till ditt minuskonto.

Summan blir då 4 – 1 = 3. Det där extra passet har alltså tagit från ditt pluskonto istället för att lägga till på det! Vad som händer de flesta vid det här läget är att man märker av att prestationen i gymmet börjar sacka efter, man börjar också märka att man inte orkar lika mycket under vardagen utanför gymmet. Här gör de flesta misstaget att man istället för att backa tillbaka från träningen istället ökar den! Man tror att mer träning är lösningen för det har ju fungerat tidigare!

Tidigare fungerade det med ökad träningsmängd för att pusha igenom platåer för att du inte låg på vad din kropp maximalt klarade av att hantera, men nu har du gått över gränsen.

Hur kan man åtgärda det här då? Den enklaste lösningen är faktiskt att ta en ledig vecka från träningen. Låt kroppen återhämta sig. Det här kan kännas jobbigt för flera på grund av inre tankar om att du nu kommer att förlora alla resultaten du så hårt har arbetat för men jag kan lova dig att en vecka är ingenting. En vecka av 52 på ett år är ingenting, två veckor av 52 på ett år är fortfarande ingenting.

Många gånger har jag tagiEvelinasFotoOpengym17t en ledigvecka när jag blivit sliten, kommit tillbaka till boxen och helt plötsligt slagit ett personbästa som jag försökt slå i en månad.

Börjar du känna dig sliten? Ta en vecka ledigt från träning!

Signed/ Jan Clingston4

Headcoach