CrossFit är antagligen mest känt för 2 saker, nämligen Rich Froning och Kipping Pullups. Att Rich har blivit känd är inte så konstigt, han har trots allt vunnit CrossFit Games 4 år på raken (Och då blivit utnämnd som Fittest man on Earth, något man kan tycka lite vad man vill om).

rich

Att CrossFit blivit känt för Kipping Pullups är egentligen inte så konstigt heller, många utanför CrossFit tycker att Kipping Pullups inte är en riktig pullup och att det snarare handlar om att fuska än något annat. Beroende på vilken standard på pullups man använder så kan de ha helt rätt eller helt fel. En Kipping Pullup är en kombiantion av styrka och teknik, en atlet måste besitta ett visst mått av koordination tillsammans med styrka för att ens klara av det. När man väl blir duktig på det kan man effektivare utföra fler repetitioner av det för en högre träningsvolym.

Eftersom man inom CrossFit bara bedömer start och slutposition är det egentligen helt frivilligt hur man tar sig dit, vilket gör alla de här klagomålen på att man fuskar lite lätt löjliga. Varför skulle man inte välja det mest effektiva sättet att ta sig upp över en stång om det enda som bedöms är att du tar dig över stången?

Det är lite som att stå på OS och titta på de som gör en Clean and Jerk (http://en.wikipedia.org/wiki/Clean_and_jerk) och klaga på att de inte gör strikta pressar när de faktiskt använder sig av en specifik teknik där man sätter fart på stången med hjälp av benen och sedan dyker under stången för att få upp den över huvudet, allt för att klara så mycket vikt som möjligt.

Men, målet med det här inlägget är inte att övertyga de som ogillar Kipping Pullups att helt plötsligt börja älska det. Det finns helt enkelt en tid och en plats för att göra Kipping Pullups. Klarar du inte av minst 3 strikta pullups, gärna 5 bör du helt enkelt inte göra Kipping Pullups. Det är nämligen så att vår axelled är den led i kroppen som tillåter mest rörlighet på bekostnad av vår stabilitet. Om ni tittar på bilden nedanför ser ni en axelled och dess ligament. Jämför man det med en höftled, som har någorlunda samma rörlighet är det som natt och dag.

shoulder_fr_ligship_joint_front

 

 

 

 

 

 

 

 

Det som egentligen står för vår stabilitet i axeln är våra muskler och då framförallt de fyra musklerna som ingår i vad som kallas rotatorkuffen (Supraspinatus, infraspinatus, teres minor och subscapularis). Är inte dessa utvecklade är risken för problem som inklämningar, axeln ur led och liknande betydligt större.

Så, vad är egentligen problemet om man inte har utvecklat en stabilitet i dessa muskler innan man börjar göra Kipping Pullups? I en kip är det framförallt höften som utvecklar mycket av den kraft som ser till att få dig upp över stången, det i sig är inte ett problem utan snarare en fördel. Våra höfter är betydligt starkare och mer stryktåliga än axlarna så det är bara bra att vi kan lägga tyngdpunkten där.

Nej, problemet ligger faktiskt i när vi ska komma ner igen. När du kommer ner i en Kipping Pullup gör man det med en viss fart, helt enkelt för att kunna få in en viss rytm i det hela. Om du inte hade muskulatur nog för att dra dig upp i första taget, vad tror du får ta smällen? Japp, du gissade rätt, dina ligament.

Det finns absolut en anledning att träna på Kipping Pullups, men se till att du har grunden för det innan!