Bootcamps och andra typer av gruppträning är bra för ett par olika saker. De är:

  1. Sociala.
  2. Roliga.
  3. De motiverar dig till att arbeta hårdare än vad du annars hade gjort.

Men de har också sina begränsningar:

  1. De tar inte i beaktande dina specifika fysiska begränsningar, svagheter eller mål.
  2. De är inte effektiva när det kommer till att instruera dig till vilken intensitet du bör träna med för att se till att du får den mest effektiva stimulansen för att driva fysiska förändringar.
  3. Utöver det är det i princip omöjligt för en gruppträning att vara ett kompett träningsprogram eftersom folk kommer och går vilket innebär att de missar viktiga pass varje vecka. I princip är du i händerna på ett generellt träningsprogram för den generella befolkningen. Det är nödvändigtvis inte dåligt, det maximerar bara inte din tid.
  4. De bygger inte en one-on-one relation med en coach som hjälper dig långsiktigt.

På grund av de här faktorerna blir det ofta så att de som baserar hela sin träning runt bootcamps eller gruppträning inte fortsätter med det speciellt länge. Vissa ansluter sig till en bootcamp runt nyår i ett försök att komma i form. Andra går på gruppträningspass regelbundet ett tag men tids nog blir de uttråkade och tappar intresset, ofta efter att de har blivit frustrerade med att de inte får lika mycket resultat som tidigare.

Vad vi har upptäckt genom att vara en del av ett världsomspännande nätverk av gym som kallas MadLab är att en hybridmodell av träning fungerar bäst. En som inkluderar gruppträning (så du får den sociala delen tillsammans med lite tävlingsdriv) tillsammans med personlig träning och en individualiserad träning som tar dina styrkor, svagheter och mål i beaktande.

Det här är vad James FitzGerald – vinnaren av CrossFit Games 2007 och en internationell expert inom träning – sa om gruppträning: “De fungerar ett tag men tids nog tar smekmånaden slut och folk behöver mer individualiserad hjälp!”.

“När folk slutar få resultat av det generella träningsprogrammet betyder det att de behöver en coach som kan hjälpa dem med en mer specifik plan. Så om du inte får några resultat längre, skaffa en som kan hjälpa dig på individnivå” sa han.

FitzGerald tror att det kommer att bli en skiftning bort från gruppträning i den nära framtiden eftersom det inte är vad som är bäst för att bli tränad.

“Jag har redan sett det. Fler och fler coacher erbjuder individuell programmering. De förstår att folk behöver mer än gruppträningen”, sa han.

Här har du lite kort om varför en kombination av personlig träning, gruppträning och individanpassad träning är det bästa för din långsiktiga hälsa, välmående och fysiska kapacitet:

3. Gruppträning:

•  Att vara med i gruppträningspass två till tre gånger i veckan erbjuder en bra social och tävlingsinriktad miljö som gör dig en del av en större gemenskap.
•  Du arbetar hårt tillsammans med andra, skrattar ihop och skapar livslånga vänskapsband i processen (stor skillnad mot för vanliga gym där ingen kan ditt namn).
•  Det ser till att du verkligen dyker upp. Om du bokar en tid med en vän för att gå på ett kvällspass kommer du inte att skippa det oavsett hur trött du är efter jobbet.

2. Personlig Träning:

•  För nya atleter tillåter personlig träning dig att lära dig komplicerade rörelser i en takt som passar dig. One-on-one är bevisat det bästa sättet att lära sig. Efter 10-20 personliga träningstillfällen kommer du ha en bättre förståelse för rörelserna du lärt dig, likväl som vilken nivå du ligger på, jämfört med om du gjort det i ett gruppformat.

•  För erfarna atleter tillåter det dig att få ytterligare one-on-one coachning på specifika övningar – oftast de mer tekniskt komplexa – som du vill ha extra hjälp med.

•  Är du skadad kan personlig träning bli en rehab session så att du inte behöver överge gymmet under tiden du är skadad (en skadad atlet i gruppträning får ofta hjälp med att träna runt skadan medan personlig träning är bättre lämpat för att faktiskt få dig att läka skadan).

•  One-on-one tid tillåter din coach att hjälpa dig med dina fysiska och känslomässiga begränsningar och mål, inte bara för att se till att du inte skadar dig, utan också för att hålla dig motiverad och hjälpa dig med specifika rörelser och intensiteter som kommer att maximera din utveckling.

•  Det tillåter dig att utveckla en relation med din coach – en mentor i ditt hör om du så vill – som ser till att hjälpa dig att nå dina mål under många år framöver.

•  Det ger dig möjligheten att få one-on-one hjälp med andra aspekter också, som till exempel kost, något som skiljer sig från person till person och därför är mer lämpat till en one-on-one miljö.

1. Individuell programmering:

•  Individuell programmering tillåter dig att få ut mest av din träning, i princip får du “hemläxa” som hjälper dig att maximera den tiden du spenderar i gymmet så att du jobbar på de specifika sakerna du behöver för att hjälpa dig att utvecklas mot dina mål. Som exempel, behöver du mer stabilitet eller mobilitet? Mer snabbhet och explosivitet eller mer uthållighet? Individuell programmering tillåter dig att spendera mer tid på det du behöver.

Så om din träning bara består av gruppträning och ingenting annat kanske du ska fundera på att kontakta din coach för att ta reda på hur du bäst kan maximera din tid i gymmet och på så sätt också maximera din utveckling.

Inlägg skrivet av Jan Clinston

20160502_4666

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!