Varför är det så SVÅRT att förändra din kosthållning?

En av de absolut svåraste sakerna att göra som coach är att få våra klienter att förändra sin kost. Av flera olika anledningar – brist på tid, motivation, viljekraft eller ett enormt sockersug – verkar det mycket enklare för människor att dyka upp till gymmet än vad det är för dem att sluta äta processerad mat eller att bryta deras vana att äta för mycket.

Nu påstår jag inte att det finns en magisk lösning: vi tror på olika lösningar för olika människor men här har du lite att tänka på – och lite olika valmöjligheter och resurser – ifall du har problem att förändra din kost. Förhoppningsvis hittar du något som funkar för dig.

4. Precision Nutrition

Precision Nutritions idé om att förändra en vana åt gången klickar väldigt bra med oss. Du kan kolla in deras hemsida här : http://www.precisionnutrition.com/one-habit.

Tanken här är att inte överväldiga en person med stora och plötsliga förändringar i deras liv; istället kommer den långsiktiga framgången från att man fokuserar på en liten förändring åt gången.

Precision Nutrition erbjuder en 12 månader personlig kost och träningsplan – en plan baserad på vanor – som fokuserar på mindre för att hjälpa dig att lyckas med mer.

I ett nötskal ser deras förslag till förändring ut såhär:

  1. Välj en vana per månad (det kan vara något som att inte dricka alkohol under veckan eller att inte ta två portioner vid middagen). Det är viktigt att välja ett enkelt mål att starta med och att målet är mätbart.
  2. Skriv ner din plan där du tydligt formulerar vad ditt mål är varje dag och varje vecka.
  3. Dela med dig av ditt mål med alla du känner: Ju fler människor du berättar till, desto mer kommer du att hållas ansvarig för att nå till det.
  4. Se till att hålla koll och skriva ner dina framsteg.

 

3. The WholeLife Challenge

Kolla in deras hemsida här: https://www.wholelifechallenge.com

Många CrossFit gym och MadLab gym har anammat och fått bra resultat med The WholeLife Challenge.

Tre saker vi gillar med WLC:

  1. LAGMILJÖ:

The WholeLife Challenge kan göras till en lagtävling. Att ha lagmedlemmar du kan förlita dig på, som går igenom samma som du gör är något som många gillar och kan leda till riktigt bra resultat i att förändra din kost och kroppskomposition.

  1. MER ÄN KOST:

När du skriver upp dig för WLC kommer du bli ombedd att hålla koll på mer än bara din kost; saker som hur du dricker, träning, rörlighet och sömn. Tanken är att den här utmaningen ska förbättra hela din livstil, inte bara din kroppskomposition.

  1. OLIKA NIVÅER:

Alla är inte ute efter att följa samma diet och alla är inte redo att ta bort alla saker samtidigt. WLC erbjuder flera olika nivåer som tillåter dig att välja hur “extrem” du vill vara med dina förändringar.

2. Utveckla en sund relation till mat

Ett av de bästa råden jag någonsin har läst när det kommer till kost är från en dietist och professor vid University of Western Ontario – Jennifer Broxterman – som också äger NutritionRx (http://www.nutritionrx.ca).

Hon trycker på vikten av att utveckla en sund relation till mat.

Vad betyder det?

“Om du undrar ifall du har en sund relation till mat, tänk på din relation till vatten. Du dricker vatten under dagen men det är ingen press på dig om hur mycket du dricker eller när du dricker. Du dricker när du är törstig. De flesta har en naturlig relation till vatten.”

Hon la till: “Om du tänker på mat var 5:e minut, om det alltid är i dina tankar och du har förlorat den naturliga förmågan att lyssna på din kropp så har du antagligen inte en sund relation till mat.”

Ett sätt att bli mer hälsosam är att sluta märka upp mat som “bra mat” och “dålig mat” och sluta klanka ner på dig själv när du misslyckas, förklarar hon.

“En av de sakerna jag ofta berättar till människor är att det är rätt likt att borsta tänder. Alla har glömt att borsta tänderna någon gång, men normalt sett klankar du inte ner på dig själv för det. Att glömma av att borsta tänderna en gång leder inte till en spiral av att inte borsta tänderna under en hel vecka. Men det händer ofta med mat. Någon “fuskar” med maten och det leder till en dålig spiral av att äta skräp resten av veckan.” säger hon.

Broxterman är övertygad om att det är viktigt att äta oprocesserad mat, gjord på råvaror, större delen av tiden. Men hon är lika övertygad om att det är viktigt att ibland äta saker som är gott, utan skuld. Den skuldfria delen är viktig, enligt henne.

Det är hela tanken om att vilja ha det du inte kan få, förklarar hon. Att hela tiden försöka hålla dig från att äta något “extra gott” kommer bara att leda till att du tänker på det hela tiden, mycket mer än vad du borde.

Poängen är att även ifall du inte lyckas, glöm det och gå vidare.

1.Kostrådgivning med din egna personliga Coach!

Om du är typen som behöver one-on-one coachning och någon som håller dig ansvarig så att du gör det du bör göra kan det vara värt att överväga att arbeta med en personlig coach.

Om det här passar in på dig, hör av dig till din coach och fråga om hen kan hjälpa dig att nå dina mål.

Här på CrossFit Kungsbacka erbjuder Mattias Cissig kostrådgivning baserat på vetenskapliga principer och erfarenhet. Han erbjuder även kalipermätning (mäta kroppsfettet) så att du kan mäta din utveckling.

20160502_4621

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!