Många av oss hatar att ställa sig på vågen! Man har skapat en negativ känsla där man associerar siffrorna till hur man mår och också låter dem bestämma hur man känner sig oavsett vilka framsteg man gör. Det är himla dumt!

Det är oerhört viktigt att komma ihåg att vågen bara är ETT sätt att mäta framstegen du gör här hos oss på CrossFit Kungsbacka. Vi hoppas vi kan hjälpa dig med att plocka bort dina negativa känslor kring vågen.

Du är ju inte siffrorna på vågen. Du är en komplex, unik, badass individ som råkar vägen just X kilon precis nu. 

Det är bara fakta. Och om du blir upprörd av faktan, eftersom den inte är vad du förväntade dig,  är det troligt att det är eftersom du helt enkelt inte vet hur du ska tolka den. Faktum är att de allra flesta vet inte vad siffrorna egentligen betyder när de ställer sig på en våg så det slutar ofta med irrationella beslut baserat på en känsla. 

Det går liksom inte att random hoppa på en våg några gånger i veckan och tänka att den informationen ska stämma. Du kommer att få alldeles för inkonsekventa svar för att kunna göra en vettig tolkning. 

Så låt oss prata om de där dagliga fluktuationerna. 

Det viktigaste att komma ihåg är att förändringarna i din dagliga vikt inte spelar någon roll i längden. Här kommer några exempel på sådant som kan orsaka fluktationer i dina vikt. 

1. Du har inte varit på toaletten och gjort det stora. 

2. Du har konsumerat mycket natrium. Dvs salt som binder vätska i kroppen.  

3. Du åt svårsmält mat på kvällen innan som helt enkelt är kvar i magen. Som  tex tunga grönsaker. 

4. Varje gram kolhydrater håller ca 3 gram vatten. Så efter en dag med mycket kolhydrater kommer du att ha mer vätska i kroppen. 

5. Du är uttorkad. (Vilket gör att din kropp jobbar för att hålla kvar varje uns av vatten i din kropp)

6. Alkohol kommer att torka ut dig och få din kropp att hålla kvar vätskan. 

7. En intensiv workout kan orsaka inflammation i kroppen. 

8. Att vara sjuk eller på väg att bli sjuk påverkar vätskebalansen. 

9. Du har börjat med ett nytt tillskott som t ex kreatin eller ett protein som påverkar din mage. 

10. Du har sovit dåligt. 

11. Stress ökar kortisolen som också stör vätskebalansen.

12. För kvinnor – menstruationscykeln. 

13. Vädret! Under sommaren svettas du mer än under vintern vilket också påverkar vätskebalansen. 

Ett bra tips är att alltid fundera över hur du mår och känner dig innan du ställer dig på vågen. Så när du ställer dig sen så har du redan bestämt dig och låter dig inte påverkas av siffrorna.

Dessutom – istället för att fokusera på den dagliga vikten så kan man hålla koll på genomsnittet veckovis och leta efter trender istället för exakta siffror.

Försök att väga dig samma tid alltid och under samma förhållanden. Vågen kan vara till grym hjälp för att hitta balans och hjälpa till i dina beslut när det kommer till kost. OM du kan tolka den och INTE låten siffrorna styra dina känslor.  

Under vår 6 Weeks Challenge får du bland annat hjälp med att tolka dina siffror. Håll också utkik efter vår Break It/Make It 28-days Challenge där du får jobba men kosten men också andra vanor som sömn och vätska.