Är du 55, 60, 70 år gamma och har gett upp på att få tillbaka din rörlighet, kondition och styrka? Här har du några anledningar till varför det inte är för sent!

Så du är förbi din fysiska höjdpunkt, helt slut och funderar på var som egentligen är meningen med att träna? Vad är poängen med att träna när du kan känna din kropp försämras år för år?

Det här är attityden många 50, 60 och 70-åringar har. De känner att deras kroppar åldras så de kastar i princip in handduken och bestämmer sig att den bästa tiden av deras liv är över.

Det behöver inte vara på det sättet.

Det borde inte vara på det sättet.

Faktiskt är det så att ju äldre du blir desto mer viktigt är det att du arbetar på din styrka och din kondition.

Om du nu inte är okej med tanken på att inte kunna ställa dig upp från en toalett när du är 75? Trodde inte det heller…

Här är den bästa delen: Träning efter 50 behöver inte vara så skrämmande som du tror – om du kommer och samarbetar med oss i varje fall.

Det största hindret att övervinna är oftast den känslomässiga biten. Vi har upptäckt att det enskilt största hindret som håller äldre människor borta från att börja träna är att de är rädda och saknar självförtroende.

På grund av det här så är vår absolut första prioritet att få dig att känna dig bekväm.

Såhär gör vi det:

Steg 1: Du blir ihopparad med en professionell coach.

Steg 2: Du träffar din coach för en introduction där det enda ni kommer att göra är att prata. Han eller hon kommer att ställa en massa frågor för att lära känna dig, dina specifika önskemål och behov, dina fysiska begränsningar och skador. Du kommer inte ens att göra någon träning första dagen. Det handlar mer om att lära känna varandra och samla information.

Steg 3: Du startar din personliga träning med din coach, där du kommer få den nödvändiga individuella coachningen. Du blir aldrig lämnad ensammen till att lista ut vad du ska göra i gymmet varje dag. Din coach kommer att vara med dig och guida dig varje steg på vägen.

Steg 4: När du är fysiskt och mentalt redo kommer du att fasas in i gruppklasserna, om du hellre vill vara kvar med personlig träning går det också förstås.

Här är tre otroligt viktiga delar som vi kommer att hjälpa dig med så att du kan leva ett liv oberoende av andra långt upp i åldrarna.

 

  1. Mobility, mobility, mobility: Vår kropp är ganska enkel, använder vi inte någonting tappar vi det. Det här är särskilt sant när det kommer till våra leder. Ju mer du använder dina leder – dina höfter, dina axlar osv – desto mer kapabel blir du att kunna ta dig upp ur sängen själv, ställa dig upp om du ramlar, gå och handlar eller laga din egen mat.

 

  1. Styrketräning: Många atleter som blir 50 och äldre behöver inte testa sitt absoluta max i marklyft eller knäböj. Men för att behålla (och i vissa fall förbättra) sin styrka och bentäthet är det viktigt att fortsätta styrketräna på en lägre procent av din maxstyrka.

 

  1. Konditionsträning: En av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige är hjärt och kä Att ta hand om ditt hjärta genom att konditionsträna blir viktigare ju äldre du blir.

 

Vart vill du vara när du är 80? Bo på ett hem där du sitter och tittar på TV hela tiden eller leva självständigt samtidigt som du kan gå ut på promenader och umgås med dina barnbarn?

Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!