Kosttillskott – Protein

dsc_0108

 

 

 

 

 

Jag har fått frågan några gånger om vilket protein man ska välja, vassle eller kasein, så då tänkte jag att jag ska ge ett enkelt svar till er som undrar.

Vasslet tas upp snabbt av kroppen vilket är fördelaktigt om man dricker det direkt efter träning, tätt inpå eller rent av under passet då kroppen är mer mottaglig för näring. Direkt på morgonen när kroppen är tom efter natten är också ett bra tillfälle att inta vassle.

Kasein är mer trögflytande och har också en längre utsöndring i kroppen ( upp till åtta timmar ).

Jag föredrar därför kasein som ett mellanmål om jag vet att jag inte får mat på några timmar eller innan jag går och lägger mig för att då tillgodoser jag kroppen med protein under den period då kroppen vill återhämta sig och nedbrytningen av protein är störst.

Det finns också blandprotein på marknaden så kallat premiumprotein som är 50% vassle och 50% kasein. Denna produkt är framtagen för dom som är osäkra på när man ska ta vad och för att göra det enklare helt enkelt.

Så, summering av det hela: Vill du ha något att ta efter träningen, kör på vassle.

Vill du ha något att ta som mellanmål, kör på kasein.

Ha en bra vecka – Mattias

20160502_4621

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!