Då är det dags att tänka om när det kommer till alla myter du tror på om mat!

 Mat är ett känslomässigt laddat ämne. Det finns absolut en del som inte bryr sig särskilt om mat, som inte är frestade att överäta och egentligen äter mat bara för hälsans skull. Men de flesta människor är inte skapta så. De flesta människor äter – oftast för mycket – för att mat är rätt jäkla gott!

 Med det sagt, de flesta av oss vill bli mer hälsosamma. Vi vill göra förändringar i vår kost. Problemet är att vi har blivit lurade att tro på saker om kost och nutrition som helt enkelt inte stämmer.

 En del av de största misstagen människor gör när det gäller sin kost är att många tror på myter som sprids runt på sociala medier och tidningar. Mitt mål idag är att slå sönder några av dom och på så sätt kanske få dig något smalare, mycket mer hälsosam och framförallt gladare när det kommer till mat.

Här har du 3 av dom:

  1. Skippa dieten!

Goda nyheter: Dieter är INTE svaret för majoriteten av oss!

Av de som försöker sig på en diet så misslyckas mellan 95-99% och de som ger sig på en diet lägger oftare på sig mer vikt sen. Titta bara på den här studien som är publicerad i International Journal of Obesity “Does dieting make you fat? A twin study.” (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21829159).

Det här beror på många faktorer förstås, men en av de större orsakerna är att den vanliga kalorirestriktionen som ofta uppnås genom att kraftigt dra ner på maten och försöka röra på sig mer ofta leder till en minskning i hur mycket energi kroppen gör av med i viloläge och studier har visat att den förmågan att göra av med energi inte återhämtar sig vilket leder till att de som gått på diet ofta går upp i vikt igen senare om man inte behåller det låga kaloriintaget, vilket är närapå omöjligt. Kolla in den här studien om du vill läsa mer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21829159.

  1. Kalorier är INTE skapta lika!

Under väldigt lång tid har man sagt att det inte gör någon skillnad om en kalori kommer från socker, protein eller fett så länge vi håller nere kalorierna sett till hur mycket vi behöver. Att äta 100 kalorier från socker skulle alltså vara samma sak som att äta 100 kalorier från fett. I ett fullständigt vakum kan det möjligtvis stämma men vad man har upptäckt är att KVALITÉN på maten spelar väldigt stor roll när det gäller vår kroppskomposition och våra hormoner. När vi äter något med mycket socker och processerade kolhydrater tenderar vi att lägga på oss vikt helt enkelt.

Istället för att äta processerad mat bör vi försöka äta en varierad kost so består av naturligt fett, bra proteinkällor och ordentligt med frukt och grönsaker.

 

  1. Att spendera mer timmar på löpbandet kommer INTE att göra dig smal!

Många har en tro på att om vi bara rör oss väldigt mycket så kan vi äta vad vi vill. Det kan absolut stämma i de som har de rätta generna och är generellt vältränade redan men de flesta av oss kan inte ha en dålig kosthållning och samtidigt träna och förvänta oss att vi ska gå ner i vikt eller förändra vår kropp.

Ja, fysisk aktivitet och träning bidrar till en bättre hälsa, men det är inte allt. En studie som publicerades i British Journal of Sports Medicine (http://bjsm.bmj.com/content/49/15/967) fann att det är mer troligt att dålig kost är mer kopplat till sjukdom än fysisk aktivitet, alkohol och rökning kombinerat.

Sååååååå.

Ge det ett försök: skippa “dieten”och försök tänka bort att du skulle behöva springa i 90 minuter för att förbränna din lunch. Ta istället och ät ordentlig mat som innehåller lite socker och annat processerat skräp och njut av riktig mat! Din kropp kommer att tacka dig.

Inlägg skrivet av Jan Clingston

 

Är du intresserad av att komma igång med oss? Klicka på knappen!

Komma igång!